Työ tankkilaivalla mielenkiintoista

Perämies Antti Holappa pitää katseensa tiukasti monitoreissa. Kesän tullen hän aikoo matkustaa Espanjaan.

- Tarkoituksenani on hakea purjeveneeni Alicantesta Suomeen ja myydä se.

Holappa on purjehtinut Välimerellä, mutta paiskinut viime ajat enemmän töitä, niin purjehtimiset ovat jääneet vähemmälle.

- Työskentelen ESL Shippingissä, mutta tuuraan myös täällä Nesteellä.

- Työ Nesteellä on hyvin mielenkiintoista. Viihdyn todella hyvin täällä ja saan työssä sopivaa haastetta. Perämiehen työn näkökulmasta lastioperaatiot ovat täällä täysin erilaisia kuin kuivarahtipuolella, perämies Antti Holappa kertoo pitäessään silmänsä koko ajan tiukasti kiinni monitoreissa.

Nesteen aikarahtaamien tuotetankkereiden miehityksestä vastaa OSM Thome (OSM Ship Management Finland). Saanalla työskentelee 17-henkinen miehistö, jotka ovat kaikki suomalaisia ja yksi virolainen.

- Opettelemme parhaillaan LNG-käyttöisen tankkerin saloja, mutta hyvin on sujunut, kansimiehistö kertoo.

Säiliöaluksilla esiintyy kovaa työvoimapulaa.

- Korjausmiehet ja konemestarit ovat kiven alla, mutta kaivataan täällä förstejä ja perämiehiäkin, kansimiehistö kertoo.

Säiliöaluksilla työskentelyyn vaaditaan lisäpätevyyksiä, kuten IGF-lisäpätevyystodistukset. IMO:n meriturvallisuuskomitean vuonna 2015 hyväksymä IGF-koodi koskee aluksia, jotka käyttävät matalan leimahduspisteen polttoaineita, esimerkiksi LNG:tä tai metanolia.

- Säiliöaluksella työskentelyyn tarvitaan myös ylemmät kemikaali- ja ylemmät öljykirjat.