Koronakuoppa kiritty kiinni

Suomen meriklusterin yritysten merellisten liiketoimintojen liikevaihto vuonna 2020 oli yhteensä noin 11,7 miljardia euroa. Vuonna 2020 puhjenneen koronapandemian vaikutusten vuoksi klusterin liikevaihto laski 19 % edelliseen vuoteen verrattuna.

Varsinais-Suomen meriklusterin luvut on laskettu kattavasti viimeksi vuonna 2017. Silloin siihen kuului noin 500 yritystä, 9000 työntekijää ja liikevaihto oli 2,6 miljardia euroa. Korona romahdutti myös Varsinais-Suomen meriklusterin luvut.

TOIVAR-hankkeen ohjausryhmän jäsen ja Business Turun asiakkuuspäällikkö Tapio Karvosen mukaan Varsinais-Suomen meriklusterin liiketoiminta on kirinyt jo koronaa edeltävään tasoon.

- Meriteollisuudessa Turun telakan vahva tilanne vie eteenpäin. Suomi-Ruotsi-liikenteeseen tulleet uudet alukset ja lisääntyneet merikuljetukset ovat kasvattaneet liikennevirtoja. Satamapuolella tavaraliikenteen kasvua vielä odotellaan.

Tapio Karvosen mielestä TOIVAR-hanke tulee tarpeeseen, sillä vastaavanlaista kartoitusta Varsinais-Suomen meriklusterista ei ole ennen tehty.

- Turun telakalla rakennetaan laivoja tiukassa aikataulussa, ja ikäviin yllätyksiin, viivästyksiin tai katkoihin ei ole varaa. Tutkimus tuo tietoa sekä telakalle että verkostoyrityksille, ja näin tulevaa toimintaa voidaan ennakoida paremmin ja luoda ongelmakohtiin varajärjestelmiä.

Kuva alla: Icon of the Seas palaamassa meritesteiltä telakalle. Kuva: Janne-Petteri Kumpulainen / Vastavalo

Meyerin Turun telakka on mukana asiatuntijana TOIVAR-hankkeessa.

- Koemme tärkeäksi, että nykyisessä maailmantilanteessa verkostomme kykenee varautumaan toimitusketjujen häiriöihin. Tällä hankkeella pyrimme lisäämään tietoisuutta ja osaamista verkostossamme, Meyer Turun hankinnan kehityksen osastopäällikkö Pirjo-Liisa Aaltonen sanoo.

Hankkeen tuottama tieto tullee tarpeeseen. Turun telakalla käynnistyi tammikuussa pari vuotta kestävä Icon-sarjan risteilyaluksen rakentaminen. Se on tällä hetkellä viimeinen tilauskirjaan kirjattu risteilijä, joten telakan tulevaisuus huolestuttaa lähes tuhannen yrityksen alihankintaketjua.