Laivanhakureissu Kiinasta Suomeeen

M/s Bore Way:n EU-miehistön jäsenissä on paljon virolaisia ja laivalla työskentelee myös kaksi ukrainalaista laivasähkömestaria (1:1-vuorottelussa). Suomalaisia työntekijöitä alukselta löytyy tästä vuorosta kaksi-kolme henkeä. Yhtä lailla harvinainen kuin Suomen lippu aluksen perässä, alkaa harvinainen näky olla myös suomalainen merimies. Samaa mieltä ovat ensimmäinen konemestari Matti Lahti ja konepäällikkö Sami Wessman.

Ensimmäinen konemestari Matti Lahti ja konepäällikkö Sami Wessman olivat myös hakemassa M/s Bore Way:ta Kiinasta.

– Lähdimme lokakuussa 2021 telakalle Kiinaan. Reissun piti aluksi olla kolme kuukautta, mutta tilanteet muuttuivat. Niin Lahti vietti Kiinassa kahdeksan ja Wessman seitsemän kuukautta.

– Aluksi kiinalaisten kanssa oli vaikeaa työskennellä, mutta kun yhteinen sävel löytyi, niin asiat alkoivat sujumaan, 1. konemestari ja konepäällikkö pohtivat kulttuurillista kokemusta.

Pitkän telakka-ajan aikana oppi tuntemaan hyvin paikallista väkeä.

– Monista tuli ajan myötä hyviä työtovereita, konemiehet tuumivat.