70 vuotta täyttä Voimaa!

"Voima olkoon nimesi. Olkoon tämä nimi tunnuksena toiminnallesi merenkulkumme talvisia jääesteitä murtaessa", lausui Sylvi Kekkonen kastaessaan jäänmurtaja Voimaa. Alus laskettiin vesille 1952 ja luovutettiin 1954.

Voiman kastetilaisuus oli juhlallinen. Suomen oman jäänmurtajalaivaston parhaat alukset oli menetetty aiemmin Neuvostoliitolle sotakorvauksena. Jatkosota päättyi 1944 ja Suomen oli tultava toimeen pienillä ja heikkotehoisilla murtajilla. Neuvostoliittoon menetettiin sotakorvauksena muun muassa Suomen kaksi parasta jäänmurtajaa Jääkarhu ja Voima sekä satamahinaaja Turso.

Maalaus yllä: Alpo Tuurnala, Kansakuntamme laivasto -historiateos (2023), John Nurmisen Säätiö. Ostettavissa John Nurmisen säätiöstä ja kirjakaupoista

Suomella ei ollut heti sodan päätyttyä rahaa rakennuttaa uutta murtajaa. Lopulta Suomi sai rakennettua oman murtajan, jäänmurtaja Voiman vuonna 1954. Jäänmurtaja rakennettiin niin leveäksi, että sen perässä pystyisivät kulkemaan 10 000 tonnin (dwt) kuivalastilaivat ja 16 000 tonnin säiliölaivat. Voima rakennettiin kokonaan hitsaamalla ja siihen tehtiin kaksi yhtäjaksoista kantta: pääkansi ja yläkansi.

Kuva yllä: pursimies Ville Ollikainen (vasemmalla) ja matruusi Topias Thuren (oikealla) lähtivät murtamaan jäitä Helsingin Katajanokalta jäänmurtaja Voimalla 14.12.2023.