Suomalaista, virolaista ja filippiiniläistä miehistöä

Finneco I:ssä on alkuvaiheessa 20 hengen miehistö, koska alus on suuri ja siinä on paljon huollettavaa tekniikkaa.

- Alus on suunniteltu 16 hengelle. Emme välttämättä tule pärjäämään sillä, mutta aika näyttää. Ainakin alkukuukaudet mennään 20 hengellä, päällikkö Lindqvist pohtii tilannetta.

Finnecon miehistö koostuu niin sanotusta EU- ja NON-EU-miehistöstä, eli siinä on niin sanottu sekamiehitys. Aluksen EU-miehistön jäsenet ovat suomalaisia ja virolaisia. NON-EU-miehistö on kotoisin Filippiineiltä.

Kansimiehistö käsittää 5 henkeä: poosu ja puolimatruusi ovat suomalaisia ja kolme muuta matruusia ovat filippiiniläisiä.

Suomalainen pursimies Hasse Lindberg nousi Finneco I:n kyytiin Belgiasta.

- Merenkäynti oli aika rauhallista. Laiva on iso, niin merenkäynti ei paljon tunnu. Alus on vakaa.

Lindbergin mielestä uusi laiva Suomen lipun alle on upea juttu.

- Hyvältä tuntuu tietysti. Työ aluksella on lähtenyt hienosti käyntiin, eikä tässä ole merkittäviä eroja aiempiin aluksiin töiden osalta.

Finneco I:ssä on hyvä punttisali ja myös toinen punttisali, joka on rekkamiehille suunnattu, mutta sitäkin voi käyttää, Lindberg kertoo.

Miehistön hytit ovat hieman isommat Lindbergin mukaan kuin Finnbreeze-luokan laivoissa.

Kuuntele tästä Merimiesradiosta pursimies Hasse Lindbergin haastattelu (Soundcloud, nettiradio)