Omistaja panostaa tulevaisuuteen ja ympäristöön

Vaikka uusi tekniikka aiheuttaa miehistölle paljon alussa töitä, on positiivista että omistaja on panostanut uuteen tekniikkaan ja ajatellaan tulevaisuutta ja ympäristökysymyksiä, Finneco I:n päällikko Mikko Lindqvist pohtii.

Finnlines uudistaa ja ekologistaa vahvasti tonnistoaan. Varustamolla on 500 miljoonan euron uudisrakennusohjelma, joka käsittää nyt valmistuneet uudistakennukset Finneco I, Finneco II ja Finneco III, jotka purjehtivat Suomen lipun alla jaa saapuvat kaikki kesän kuluessa Itämerelle. Näiden lisäksi Finnlinesilla on rakenteilla kaksi ekotehokasta Superstar ropax-alusta, jotka suunnitelmien mukaan luovutetaan 2023.

Kaikki Finnlinesin uudisrakennukset on rakennettu China Merchants Jinling -telakalla (Jiangsu) Kiinassa.

- China Merchants Jinling telakka on rakentanut myös Finnlinesin vanhemman sarjan aluksia, niin kutsutut Finnbreeze-luokan alukset sekä vielä sitäkin vanhemmat, eli Finnhawk ja Finnkraft-alukset. Varustamo tietää ja tuntee telakan hyvin, päällikkö Mikko Lindqvist kertoilee telakasta.

Vuosaaren satamassa Finneco I:n hississä vastaan kävelee aluksen toinen päällikkö Juhana Nuru, joka ajoi uudisrakennuksen Koreasta Suomeen. Nuru oli tammikuusta lähtien Kiinassa telakalla valmistelemassa alusta kotimatkaa varten. Vuosaaressa hän on päässyt vaihtamaan arkivaatteisiin ja pääsee lähtemään vapaille. Isää toivottamassa kotiin ovat myös lapset isän antamat tuliaiset kainalossaan.