M/s Finbo Cargo

6 lähtöä päivässä Vuosaaren ja Muugan välillä

Kesäsesonkina taotaan, kun rauta on kuumaa. Eckerö Linen M/s Finbo Cargo tekee kesällä arkisin kuusi lähtöä päivässä Helsingin Vuosaaren ja Viron Muugan välillä. Satamassa pysähdytään purkamaan ja lastaamaan vain 45 minuutiksi. ”Ratikkalinja” koettelee niin miehistöä kuin laivaa.

Suomeen johtaa yksi ainut tie: meritie ja se konkretisoituu, kun katselee Vuosaaren satamassa Eckerö Linen M/s Finbo Cargon ruuman uumeniin kulkevaa rahtiletkaa: täysperävaunurekkoja, kaivinkoneita ja muita työkoneita, suuria, laitokseen tulevia osia rekan lavetin kyydissä, pieniä kuorma-autoja ja hännän huippuna kyytiin singahtavat vielä karavaanarit ja moottoripyöräilijät. Sitten nostetaan laivan ramppi: M/s Finbo Cargon matka Helsingin Vuosaaresta kohti Viron Muugaa alkaa.

Kuusi lähtöä päivässä tietää hetkistä ajoa ja työtä miehistölle. Aikataulu on tiukka: satamassa käydään kääntymässä vain 45 minuuttia, jonka aikana vanhat ajoneuvot poistuvat ja uudet lastataan kyytiin.

- Rahtimäärät ovat kasvaneet kahden vuoden aikana merkittävästi – ja lisääntyvät koko ajan, kertoo havainneensa matkustajia satamaan kuljettava satamapalvelutyöntekijä – joka on muuten koulutukseltaan puolimatruusi. Kirjatkin ovat vielä kuulemma kunnossa. Tavoitteena on lähteä vielä töihin merille: töitä on hyvin tarjolla.

M/s Finbo Cargo turvaa Suomen huoltovarmuuskuljetuksia

Eckerö Linen M/s Finbo Cargo aloitti liikenteen Helsingin Vuosaaresta Viron Muugaan tasan neljä vuotta sitten kesäkuussa 2019. Suomalaiselta varustamolta oli arvostettava ele tuoda Suomen lipun alle uusi alus, joka vahvistaa Suomen huoltovarmuutta yhä tärkeämmäksi käyvällä meritiellä Helsingistä ja Tallinnaan.

80 kilometrin meritie

Meritie Suomenlahden yli on 43 mailia, eli 80 kilometriä. Merten moottoritie on vilkas: Tallinnan väylän ylittää myös venäläinen varjolaivasto, jota tapaa Suomenlahdella lähestulkoon joka ajomatkalla. Sukellusvenekään ei ole komentosillalla tuntematon vieras.

Rankka työrupeama

M/s Finbo Cargon miehistö ei ehdi paljon vilkuilla – saati murehtia – minkälaisia aluksia Suomenlahdella liikennöi, sillä vanhalla aluksella on töitä liian kanssa tehtäväksi.

- Arkisin on kuusi lähtöä päivässä. Viikonlopuksi alus jää seisomaan Muugaan, jossa edessä on ”telakka”.

- Vielä tätä alusta ajaisi, kun saisi tehdä vain pelkkää merimiehen työtä, mutta viikonlopun työtehtävät hirvittävät jo valmiiksi, kun laiva pitää saada määräajassa huollettua ja kuntoon, kansi- ja konemiehistö kertoo savotasta.

Englannin kanaalista Suomenlahdelle

Ennen Suomen lipun alle tuloa M/s Finbo Cargo liikennöi Liverpoolin ja Dublinin välillä ja sitä ennen Englannin kanaalissa. Sielläkin aluksen merimatka oli lyhyt ja koneita ”rassattiin” samaa tahtia kuin tällä hetkellä Vuosaari-Muuga-linjalla.

Viron Muugan sataman poukamaan on hyvä ajaa hyvällä säällä, mutta huonolla se kerää niin pahan aallokon, että alusta ei pysty ajamaan laituriin. Silloin laiva ajetaan vieressä olevaan Tallinnaan. Aluksen koneet joutuvat koville haastavissa meriolosuhteissa. Niin joutuvat myös miehistön pääkopat.

Merimies ei ole telakkamies

M/s Finbolla näkee tellinkejä siellä täällä: on hyvä, että laivaa kunnostetaan ja huolletaan. Ainoa ongelma on, että kunnostyöt jäävät suuremmilta osin laivamiehistön tehtäviksi viikonlopuksi ajoviikon jälkeen. Viikonlopun seisakki Muugassa tarkoittaa telakointia: silloin tehdään laivan kaikki remontit, joita ei voi tehdä viikon mittaan ajon aikana. 

- Työt kasautuvat ja tekijöitä ei ole riittävästi. Merimies ei kuitenkaan ole telakkamies.  

Video alla: M/s finbo Cargo saapuu Muugan satamaan ja kansimiehistö laskee köydet aluksesta alas.

Pakko painaa

Suomalainen mies ei mene lääkäriin, vaikka sormi olisi poikki. Jospa siihen ensin laittaisi päälle hieman ilmastointiteippiä, niin kyllä se siitä sitten takaisin paikoilleen juurtuu. ”Pakko painaa”: suomalainen mies ei näytä väsymystään ulospäin, saati kerro kenellekään. Vasta viimeisillä voimillaan hän saattaa todeta jollekin, että on ollut vähän rankkaa.

Vakavan äärellä

M/s Finbo Cargon konehuoneessa on lakoninen tunnelma: ollaan vakavan äärellä, kun suomalaiset miehet ovat kerääntyneet yhteen kertomaan, että he eivät enää jaksa. Se vetää hiljaiseksi kokeneenkin kuulijan.

- Täältä on moni lähtenyt, he eivät ole enää jaksaneet. Vielä tätä laivaa ajaisi, mutta viikonlopun ”telakka” käy voimille.

Kansi- ja konemiehistön kuuppa alkaa olla siinä kunnossa, että he eivät jaksa enää edes dramatisoida: uupunut ihminen on hiljainen ja vetäytyvä. 

- Stressi on pahin, kun se iskee: sitä pakoon ei pääse missään, ei edes vapailla. Jo muutamaa päivää ennen töiden alkua alkaa hermoilla töihin paluuta.

Emme ole enää parikymppisiä

M/s Finbon kansi- ja konemiehistö ei ole enää parikymppistä, he myöntävät itsekin suoraan. Vanha on laiva, ehkä miehistökin, mutta Suomen merikuljetukset tarvitsevat heitä ja he tarvitsevat töitä.

- On täällä muutamia 35-vuotiaita, mutta he näyttävät 55-vuotiailta. Itsellämme on tukka lähtenyt tai harmaa. Kasvot uurteiset. Emme tiedä, miten jaksamme tätä työtä eläkkeelle saakka: tämä on raskasta työtä, emmekä kyllä tule näkemään eläkepäiväämme, 68-vuotiaaksi tällä linjalla. Se on mahdotonta.

Työ käy kuntoilusta

Merimiesten työssäjaksamisesta ja kunnonkohottamisesta – eikä tippaakaan alkoholia – on puhuttu iät ja ajat. Uupumukseen ja liikaan työmäärään ei auta rokotteeksi porkkana. 12-tunnin työpäivän jälkeen ei tee enää mieli lähteä juoksumatolle tamppaamaan.

- Olemme sentään saaneet jotain hyvää aikaan: työpäivämme olivat aluksen liikennöinnin alussa konehuoneessa 14-tuntisia, nyt olemme päässeet 12 tuntiin, konemiehistö kertoo.

Töitä tehdään kaksi viikkoa, jonka jälkeen on kaksi viikkoa vapaata (1:1-vuorottelu). 

- Se ei yksinkertaisesti riitä näin rankalla linjalla töistä palautumiseen.

 

Rahtimäärät ovat kasvaneet - palkka ei yhtään

Merimiehiltä näytetään vaativan palomiehen kuntoa. Nyt maan hallituskin kannustaa ihmisiä liikkumaan. Merillä se ei ole kaikilla linjoilla mahdollista: voimat ovat loppu.

- Olemme miettineet itsekin paljon, mikä tähän voisi olla ratkaisu. Alukselle viikon telakointi syksyllä ja keväällä ennen hektistä ajosesonkia välissä helpottaisivat sitä, että alusta saisi huoltaa hetken kerralla kuntoon.

Rahtimäärät ovat kasvaneet, sen myötä työmäärät. Palkka ei yhtään. 

Vuosaaren satamassa kaksoisramppi käyttöön toukokuussa 2023

Vuosaaren satamaan valmistui toukokuussa 2023 uusi kaksoisramppi. Kaksoisrampin käyttö lyhentää alusten kääntöaikoja, kun niitä pystytään lastaamaan ja purkamaan kahdelta kannelta samanaikaisesti. 

Kaksoisramppi pääsi heti valmistumisensa jälkeen Eckerö Linen Finbo Cargo -aluksen käyttöön. Uuden rampin käyttö nopeuttaa aluksen käyntejä Vuosaaren satamassa, ja sen myötä aluspaikalla otetaan vastaan jopa kolme ro-pax-aluskäyntiä päivässä.

 

 

Tekijöitä kaivataan enemmän

Vaikuttaa siltä, että tekijöitä tarvitaan enemmän tai sitten pidempi vapaajakso, jolloin jäisi aikaa enemmän aikaa töistä palautumiseen, harmaaparrat pohtivat. Miksi he sitten eivät kaikki vain lähde ja hae töitä muualta?

- Kyllä se täällä varmasti kaikilla mielessä on. Laivalla on kuitenkin hyvä miehistö ja yhteishenki. Saamme voimaa toisistamme: miehistö tekee laivan.

- Se että lähdemme ei myöskään poista ongelmaa, vaan ne jäävät seuraavien tulokkaiden kontolle. Haasteet on tehty ratkottaviksi ja otamme yhdessä härkää sarvista.

Taistelemme loppuun saakka

Aikamoisia härkäpäitä on koko M/s Finbo Cargon porukka. Se ei vaan passaa, että periksi annetaan ja ylpeinä he kuitenkin tekevät töitään Suomen lipun alla. 

- Me harmaaparrat olemme ammattiylpeää väkeä ja työllemme omistautuneet. Me emme jätä laivaa ja lastia. Me taistelemme hamaan loppuun saakka.