Odotettavissa markkinoiden uusjako

Ulla Tapanisen mielestä yritysten tärkein ympäristöinvestointi olisi osaamisen kehittäminen yrityksen sisällä. Sääntelyn ansiosta kallein vaihtoehto yritykselle on jatkaa saasteiden päästämistä ilmaan ja vesistöihin. Yritysten tulee miettiä ja selvittää etukäteen, mikä on heille paras tapa vähentää päästöjä. Paljon riippuu siitä, kuinka pitkiä matkoja laivat kulkevat. Lyhyille matkoille voi ajatella energiaratkaisuna sähköä, pidemmille matkoille tarvitaan muu ratkaisu.

Tapanisen mielestä ensimmäinen vaihe on se, missä toimintojen järkevöittäminen tuo säästöjä. Polttoaineen kulutus on optimoitu mahdollisimman pieneksi pienentämällä matkanopeutta. Matkanopeuden pienentämisessä on muitakin hyötyjä. Luonnonvarakeskuksen tutkija Venesjärvi sanoo, että alemmalla nopeudella melu ja rantojen kuluminen vähenevät, ja tässä olisi vielä parannettavaa. Helpoimmat säästötoimenpiteet on pitkälti tehty ja nyt mietitään, millaiset tekniset ratkaisut vähentäisivät polttoaineen tarvetta entisestään.

– On tuuliroottoria, aurinkopaneeleja, ilmakuplia laivan pohjassa, Tapaninen kuvailee.

Kolmas vaihe on fossiilisista polttoaineista luopuminen ja markkinoiden uusjako. Merenkulku on sen verran vanhakantainen ala, että siitä ei tule helppoa. Tapaninen arvelee, että fiksuimmat varustamot katsovat tulevaisuuteen ja miettivät, miten he voisivat pysyä kilpailussa mukana vielä 20 vuoden kuluttua, ja näkevät uudistumisen kilpailuetuna. Osa varustamoista saattaa katsoa, että toiminnan uudistaminen ei ole kannattavaa tai siihen ei ole resursseja. Tällöin he ajavat vanhat laivat loppuun ja lopettavat sen jälkeen toiminnan.

LUKEn tutkija Venesjärvi mainitsee yhtenä keinona muutokseen sen, että rahoituksen ehtoja ohjataaan sen mukaan, kuinka tosissaan yritykset ottavat päästöjen vähentämisen. Venesjärvi muuttaisi lisäksi kansantalouden mittareita niin että luontopääoman huomioiminen nostettaisiin yhdeksi talouden mittariksi.

– Toinen hyvä keino on aiheuttaja maksaa -periaate. Päästöille pitää määritellä hintalappu ja panna yritykset maksamaan hinta täysimääräisenä, Venesjärvi sanoo.

Kuva alla: Maersk-varustamon Ane Maersk, joka on maailman ensimmäinen, vihreää metanolia käyttävä suuri rahtilaiva. Kuva: Shutterstock