Kotkassa tutkitaan polttoaineiden keräämistä merestä

Varustamot etsivät parhaillaan vaihtoehtoja dieselille. Tämä tarkoittaa sitä, että Itämerellä täytyy kyetä varautumaan erilaisiin polttoainevuotoihin. Polttoaineiden muuttuminen muuttaa koko toimintaympäristön, jolloin täytyy varautua aivan eri riskeihin kuin menneessä maailmassa.

Justiina Halonen Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulusta on vastuussa hankkeesta, jossa pyritään saamaan selville, millaisia polttoaineita mereen saattaa levitä, miten ne käyttäytyvät ja miten niitä pystytään kerämään merestä. Testeihin on saatu uusiutuvia ja vähärikkisiä polttoaineita, ja on havaittu että perinteinen harjakeräin ei toimi niille. Tutkimustyön avulla niillekin on löytynyt keräystapoja. Hankalaksi tilanteen tekee se, että meriliikenteen eläessä kokeiluvaihetta polttoaineita on kirjava joukko. Yleisesti ottaen eniten hankaluuksia tuottaa jähmepisteiden vaihtelu. Laivat käyttävät myös metanolia, vetyä ja ammoniakkia. Osa niistä liukenee veteen niin tehokkaasti, että niitä on mahdoton erotella ja osassa niistä on vaaroja, joiden takia niiden keräämistä ei voi edes testata turvallisesti. Sähköön siirtyminen olisi siinä mielessä hyvä ratkaisu.

Halonen näkee tutkimustyössä myös tilaisuuden luoda vientituote.

– Jos ratkaisu löytyy, kysyntää maailmalla on aivan varmasti, Halonen tuumii.

Venesjärvi huomauttaa, että kaikkea ei voi vain loputtomiin sähköistää, sillä se lisää kaivosteollisuutta ja pilaa elinympäristöjä kaikkialla, minne kaivoksia perustetaan.

Kuva alla: Finnlinesin M/s Finneco II-hybridiroron konehuoneessa Silversteam Technologiesin kompressorit on asennettu omaan huoneeseen aluksen keulaan. Kompressorit ovat suuret ja niiden vierestä johtavat putket kannen läpi, joista syntyy ilmakuplia aluksen keulan alle.