Silta- ja tunnelihankkeiden kustannukset olisivat valtavat

TEKSTI: JUHA GRANATH KUVAT: VIS GRAPHICS

Suomen elinkeinoelämän mielestä Itämeren turvallisuusuhat vaativat entistä tiiviimpää yhteistyötä lännen kanssa. Ratkaisuksi esitetään kolmea miljardiluokan silta-tunneliyhteyttä Itämeren yli ja ali. Onko ajatus tästä maailmasta, kun rahaa ja poliittista tahtoa ei löydy edes tunnin junaan?

Elinkeinoelämän keskusliitto (EK) vaati keväällä julkaistussa raportissaan, että hallituksen pitää käynnistää selvitys kolmesta kiinteästä silta- ja tunnelireitistä: Helsinki-Tallinna, Helsinki-Turku-Tukholma ja Vaasa-Uumaja.

EK perustelee vaatimustaan taloudellisilla ja sotilaallisilla motiiveilla. Muuttunut geopoliittinen tilanne ja Itämeren turvallisuusuhat pakottavat Suomen tiiviimpään yhteistyöhön lännen kanssa.

- Turvallisuustilanteen heikentyminen on jo konkretisoitunut Itämeren toistuvissa tuhotöissä, EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies muistuttaa.

Jos EK:n unelma toteutuu, sillä olisi isot seuraukset merenkululle. Laivat menettäisivät matkustajia ja rahtia raiteille ja kumipyörille. Silta- ja tunnelihankkeiden kustannukset olisivat valtavat.

Suomen Varustamot ry:n toimitusjohtaja Tiina Tuurnala kannattaa keskustelua Suomen kansainvälisestä asemasta, mutta muistuttaa merenkulun olevan joustava ja edullinen liikennemuoto.

- Merenkulun infra ei vaadi yhteiskunnalta mittavia sijoituksia. Näistä kolmesta silta- ja tunnelihankkeesta pitäisi tehdä laaja vaikutustenarviointi, jossa selvitetään huolella myös vaihtoehtoiset ratkaisut, Tuurnala painottaa.