Turun sataman suunnitelma säännöllisestä laivayhteydestä puolalaisen Gdynian sataman kanssa on loppusuoralla

TEKSTI: JUHA GRANATH KUVAT: JARMO PIIRONEN JA MARKKU KOIVUMÄKI / TURUN SATAMA SEKÄ SHUTTERSTOCK

Turun sataman suunnitelma säännöllisestä laivayhteydestä puolalaisen Gdynian sataman kanssa on loppusuoralla. Vakavasti otettava varustamoehdokas on ilmaantunut, mutta sopivaa laivaa on yllättävän vaikea löytää.

- Jos kaikki menee putkeen, laivayhteys voi käynnistyä jo tämän vuoden aikana, Turun sataman toimitusjohtaja Erik Söderholm sanoo.

Turun Satama solmi vuonna 2019 aiesopimuksen puolalaisen Gdynian sataman kanssa. Sopimuksen tavoitteena oli säännöllisen rahti- ja matkustajaliikenteen avaaminen Suomen Turun ja Puolan pohjoisrannikolla sijaitsevan Gdynian sataman kanssa.

Puolassa on potentiaalia
 

Turun sataman toimitusjohtajan Erik Söderholmin mukaan idea oli niin hyvä, että sitä eivät lannistaneet koronapandemia, ei Venäjän hyökkäys Ukrainaan, ei energiakriisi eikä laukkaava inflaatio.

- Puolassa on noin 40 miljoonaa asukasta. Maan talous ja liikenneinfra ovat kehittyneet jättiharppauksia. Puolan takana on vielä Hinterlandiksi kutsuttu alue, johon kuuluvat mm. Tšekki, Slovakia ja Unkari. Markkinat ovat valtavat, Söderholm vakuuttaa.

Toimitusjohtaja Söderholm on itse asunut Puolassa ja sanoo tuntevansa maan ja sen tavat hyvin.

- Nykyään on paremmin. Puolalaiset ovat vauraampia ja kuluttavat paljon. Junayhteys Gdanskista Varsovaan on lyhentynyt kuudesta kolmeen tuntiin. Laivalinja Gdanskista Tukholman kupeeseen Nynäshamniin on kannattanut jo vuosikymmeniä.