Viking XPRS tarjoaa töitä suomalaisille

M/s Viking XPRS liputettiin Suomeen

Merimies-Unionin puheenjohtaja Kenneth Bondas: ”Lipunvaihto on todella tärkeää suomalaiselle merenkululle”


Viking Line-varustamo valitsi Suomen lipun. Viking Linen M/s Viking XPRS rekisteröitiin Suomen lipun alle 6. maaliskuuta 2023. Vuonna 2008 valmistuneen aluksen piti alun alkaen purjehtia siniristilipun alla, mutta M/s Viking XPRS vietti lapsuuden ja nuoruudenpäivänsä Ruotsin ja Viron lipun alla, kunnes se saapui vihdoin kotimaahan.

Miksi Suomen lippu?
 

Viking Line -varustamo havaitsi, että sillä oli vaikeuksia rekrytoida M/s Viking XPRS -alukselle työntekijöitä virolaisen miehitysfirman kautta. Niin varustamo päätti ottaa miehityksestä kopin ja tuoda M/s Viking XPRS:n Suomen lipun alle. Aluksen liputus Suomeen tarjoaa työtä suomalaisille merimiehille, jotka ovat työskennelleet aiemmin esimerkiksi Viking Linen M/s Rosellassa ja M/s Amorellassa, jotka varustamo myi alusten tultua varttuneiksi.

Viking Line-varustamon päätös liputtaa Helsingin ja Tallinnan väliä purjehtiva XPRS Suomeen oli varustamolta hieno kunnianosoitus kotimaisuudelle ja ennen kaikkea suomalaiselle merimieskunnalle, josta pidetään huolta ja tarjotaan työtä. Helsingin ja Tallinnan väliä purjehtivan matkustajalaivan tulo siniristilipun alle turvaa ennen kaikkea Suomen merikuljetusten huoltovarmuutta Itämeren tilanteen käytyä kireämmäksi Ukrainan sodan seurauksena.

Merimies-Unionissa ollaan lipunvaihdosta erittäin tyytyväisiä.

”Viking XPRS:n ja aluksen työpaikkojen saaminen Suomen lipun alle on todella tärkeää suomalaiselle merenkululle. Lipunvaihto vahvistaa merenkulkumme luotettavuutta ja osaamista. Samalla se on osoitus siitä, että suomalaisiin merimiehiin luotetaan”, Merimies-Unionin puheenjohtaja Kenneth Bondas toteaa.

M/s Viking XPRS purjehtii Helsingin ja Tallinnan välillä.

 

Risteilyvieraat arvostavat palvelua omalla äidinkielellä

M/s Viking XPRS saapui Suomen lipun alle. Mitä ajatuksia se herättää risteilyvieraiden keskuudessa?

- Suomen lippu on ilman muuta positiivinen asia. Saamme palvelua ja keskustella miehistön kanssa suomeksi omalla kielellämme. Se on ehdottomasti hyvä asia, toteavat vantaalaiset Sirpa Karlsson ja Petri Hyvönen.

- Suomalaisilla on myös hyvä asiakaspalveluasenne - ja he hymyilevät.

Karlsson ja Hyvönen kertovat käyvänsä muutaman kerran vuodessa risteilyllä. Tällä kertaa mennään Päiväristeilylle Tallinnaan.

- XPRS:llä on maistuva brunssi ja aluksen liikennöintiaikataulu on hyvä: laiva lähtee liikkeelle vasta 10.30, eikä ihan aamusta.

- Katajanokan terminaalista on mielestämme helpompaa lähteä risteilylle kuin Länsisatamasta.

Kuva alla: Tarjoilija Erja Kivi palvelee risteilyvieraita Sirpa Karlssonia ja Petri Hyvöstä.

Työ Suomen lipun alla on upea asia

XPRS:n ravintolasali on avara ja valoisa. Salissa astioita parhaillaan keräävät tyylikkäästi ja ystävällisesti tarjoilijat Irene ja työparinsa Erja Kivi.

- Matkustajilta on tullut todella paljon palautetta, että aluksen atmosfääri on muuttunut ystävällisemmäksi aluksen lipun vaihduttua. Matkustajat arvostavat omalla kielellä asiointia, tarjoilijat kertovat ensitunnelmista.

- Kaikkiaan saatu asiakaspalaute on ollut erittäin positiivista, vaikka olemme ehtineet liikennöidä Suomen lipun alla vasta muutamia päiviä. Etenkin ruoka saa runsaita kehuja.

Suomalaiset työntekijät ovat ilahtuneita aluksen tulosta Suomen lipun alle, koska se tarjoaa heille töitä. Yksi heistä on Irene, joka työskenteli aiemmin M/s Rosellassa. Alus kävi vanhaksi ja se myytiin alkuvuodesta. Irenen meriura ei päättynyt kuitenkaan Rosellaan, vaan hän on kiitollinen saatuaan töitä nyt XPRS:ltä.

- Suomen lippu ja uusi työpaikka on kunnioitettava asia.

Kuva alla: Kirkkonummen Kansalliset Seniorit ovat lähteneet Päiväristeilylle Tallinnaan. Tarjoilija Irenen kanssa vaihdetaan muutamat sanat.

Työntekijöille uusia töitä

M/s Viking XPRS:llä työskentelee Irenen lisäksi useita muitakin entisen M/s Rosellan työntekijöitä, joita tulee vastaan varsinkin keittiössä. Heidän lisäkseen aluksella vastaan kävelee M/s Gabriellasta ja M/s Viking Glorysta tuttua väkeä.

Tarjoilija Erja Kivi työskenteli aiemmin M/s Viking Glorylla. Työpaikan avautuminen Helsingin linjalta tarjosi työhön hyvää vaihtelua.

- XPRS:ään on ollut haluttu laiva hakea ja päästä töihin. Olen hyvillä mielin, että pääsin alukselle töihin, Kivi hymyilee.

Ravintolasalissa astioita blokatessa asiakkaiden kohtaaminen on tärkeä osa työtä. Tarjoilijoiden kanssa vaihdetaan pieniä kuulumisia.

- XPRS:ltä löytyy jo karaoke, mutta tietokilpailu ja bingo pitää laittaa vielä pystyyn, asiakkaat ovat esittäneet meille toiveita.

Pääkaupunkilaisille töitä läheltä

Vaikka M/s Viking XPRS siirtyi Suomen lipun alle, aluksella työskentelee myös jonkin verran virolaista miehistöä. Yksi heistä on korjausmies Kaido Palmik.

- Olen työskennellyt vuodesta 2 000 lähtien merillä eri lippujen alla. Viking Linen laivoilla olen ollut nyt 17 vuotta, hän kertoo.

Palmik asuu Virossa maaseudulla. Maaseudulta, Mäntsälästä, kotoisin on myös hänen työkaverinsa korjausmies Tomas Randström.

- Maalla asuminen ja merityö sopii minulle, en voisi kuvitella toisin, Randström myöntää.

Merillä hän aloitti työt vuonna 2003.

Viking Linella aloitin työt vuonna 2010 tällä samalla aluksella, XPRS:llä. Sitten se liputettiin Viroon ja olin Gabriellassa. Päästyäni nyt takaisin XPRS:ään olen palannut kotiin.

Lentoemosta merimieheksi

- Täällä on ihanaa jengiä ja mieletön henki meillä, catering specialist (shopping host) Laura Välttilä fiilistelee.

Laura Välttilä on asiakaspalvelutyössä enemmän kuin omassa elementissään. Jo kaukaa myymälässä on havaittavissa, kuinka Välttilä osaa lähestyä myymälän asiakkaita asiantuntevasti ja lämpimästi.

- Työskentelin pitkään lentoemäntänä. Viimeksi lensin TUI:n lentoja, Välttilä kertoo.

Lentoemännän työssä kohtasi monenlaisia tilanteita vuosien varrella. Sen johdosta Välttilä osaa luovia ja kohdata ammattitaitoisesti myös risteilymatkustajia.

- Aloitin työt merillä 2018, ja olen työskennellyt Viking Linen laivoista M/s Amorellassa, M/s Gabriellassa ja M/s Mariellasssa.

 -Nyt sain XPRS:ltä vakituisen työpaikan, mikä on aivan loistava juttu, sillä en ole työskennellyt merillä vielä kovin montaa vuotta, hän arvostaa vakituista vakanssiaan.

Välttilä hallitsee työt maissa, merillä ja ilmassa. Lentoemännän työ oli mielekästä, mutta työkaverit vaihtuivat koko ajan ja saattoivat olla eri maistakin.

- Lentoemäntänä sinulla saattaa olla jokaiselle lennolle uudet työkaverit. Se vaatii työntekijältä paljon: esittelet aina itsesi ja kerrot kuka olet ja mistä tulet.

Välttilä on silmin nähden tyytyväinen tehdessään töitä nyt laivalla, XPRS:n myymälässä.

- Lentoemäntänä oli itsestäsi kiinni, jaksoitko viettää vapaa-aikaasi vieraassa kohteessa vieraan miehistön kanssa vai olitko mieluummin yksin.

- Merillä minulla on nyt työyhteisö ja pysyvät työkaverit, joiden kanssa vietämme myös vapaa-aikaa. Osaan todellakin arvostaa sitä.

- Hyvät työkaverit ja työyhteisö pitävät minut merillä töissä.

Kokeilta löytyy kunnianhimoa

XPRS:n keittiössä häärivät kokit ovat kunnianhimoisia alan ammattilaisia. Patrik kävi lukion ja valmistui Paraisilla ammattikoulusta laivakokiksi (Patrik kuvassa yllä).

- Olin seitsemän kuukautta töissä M/s Rosellassa. Halusin jatkaa Viking Linella, hän kertoo.

Patrikin aisapari on samoin Varsinais-Suomen miehiä, turkulainen kokki Danel Pärtelson, joka valmistui Salon ammattiopistosta kokiksi.

- Työskentelin Turussa aiemmin fine dining-ravintolassa. Tavoitteenani on olla jonain päivänä keittiömestari vähintään Michelin tähden-ravintolassa, hän toteaa kainostelematta.

- Nyt hain merille töihin Viking Linen kotisivujen kautta. Haluan kerryttää kokemusta ja nähdä kuinka laivakeittiö toimii.

- Tämä on elämäni ensimmäinen laivakeikka - ja toinen päiväni merellä töissä, hän kertoo XPRS:n byssassa.

Ensitunnelmat laivatyöstä ovat Pärtelsonin mukaan erittäin hyvät.

- Täällä on mielenkiintoista olla tekemässä töitä. Merityö on ilman muuta positiivinen yllätys – ja parempaan päin ollaan menossa, kun pääsemme työssä kunnolla vauhtiin.

Mikä merityössä viehättää?


- Ei ole työmatkaa: kun heräät, olet heti töissä. Majoitus, eli hytti, on suoraan tässä keittiön yläpuolella.

- Laivalla on myös erittäin turvallista työskennellä. Täällä on sairaanhoitaja paikalla, jos töissä sattuu jotakin.

Viking XPRS:llä on buffet-ravintola ja burger-piste, muttei á la cartea. Pärtelsonin mukaan XPRS:n laivakeittiö on tilava, mutta työpisteiden sijoittelu hieman ”hassu”, eli kylmän ja lämpimän ruoan piisin paikkaa keittiössä voisi hieman parantaa, Pärtelson tuumii. Hienoa on, että suomalaisilla matkustaja-aluksilla on kunnianhimoisia ravintola-alan ammattilaisia töissä, mikä takaa myös sen, että risteilymenut ovat korkeantasoisia.

 

Merillä on monia uramahdollisuuksia

Turkulainen Hubert Venho aloitti työt merillä viime kesänä.

- Työskenteli aiemmin M/s Viking Glorylla. Oli mukavaa, että sain nyt XPRS:ltä paikan. Tykkään olla merillä töissä, cateringvärd Venho kertoilee tiskatessaan kattiloita.

Vuoden mittaan Venho on ehtinyt havainnoida laivatyötä ja näkee merityössä useita erilaisia ammatillisia urapolkuja:

- Kokin työ on mukavaa. Samoin työ varastossa – lagerissa - on mielenkiintoista. Laivan konepuolelle kaivataan paljon uusia osaajia ja olen kiinnostunut konetekniikasta.

Perheen voi yhdistää merityöhön

Konferenssiosastolla hovimestarina, eli catering förmanina työskentelevä Carlene Ek on enemmän kuin tyytyväinen Suomen lipun alle saapuneesta uudesta aluksesta.

- Heti kun astuin lankulle, tuntui että olen kotona, hän kuvailee ensitunnelmia uudessa työpaikassaan.

Sipoolainen Carlene Ek työskentelee konferenssihovina, eli hovimestarina seiskakannella.

- Fiilis on ollut hyvä aluksen liikkeellelähdöstä alkaen.

Helsingin ja Tallinnan väliä liikennöivä XPRS tarjoaa hyvät puitteet esimerkiksi yrityksille järjestää kokouksia.

- Hyvä, että matkustajat ovat tulleet takaisin koronapandemian jälkeen ja risteilykulttuuri säilyy.

Koronapandemian aikaan yli puolet suomalaisista merimiehistä oli pahimmillaan lomautettuna, myös Ek.

- Esikoiseni syntyi vuonna 2020, kun oli korona-aika. Sitten perään syntyi toinen lapsi, Ek pyöräytti lomautusten aikana maailmaan kaksi pienokaista.

Nyt eletään vuotta 2023 ja Ek on pirteänä konferenssiemäntänä vastaanottamassa risteilyvieraita laivaan.

- Perheen voi yhdistää merityöhön hyvin, ne eivät poissulje toisiaan. Merimiehenä pystyy mielestäni olemaan lasten kanssa maissa vapaalla paljon enemmän ja täysipainoisemmin kuin esimerkiksi maapuolen ravintolassa, jossa olet kaikki illat ja viikonloput töissä.

Ennen XPRS:ää Ek työskenteli M/s Mariellassa, joka myytiin 2021.

- Aloitin työt merillä 2013, välissä olin maissa töissä. Palasin merille, jossa on myös töissä hyvät etenemismahdollisuudet. Työ merillä on vauhdikasta ja vaihtelee. Päivät kuluvat nopeasti.

"Kuin kotiin olisi tullut"

Helsinkiläinen Juuso Riivari valmisti yökerhossa kauniita ja maistuvia drinkkejä. Samaan aikaan kahvilassa ahkeroi tarjoilija Mårten Nyman. Nymanilla on jäljellä yksi vuosi merillä töitä. Nyman on virtaa täynnä päästyään M/s Rosellan myynnin jälkeen töihin XPRS:ään ja hymyilee vuolaasti – onhan hän Naantalista.

- Vielä on vuosi töitä jäljellä, koko työuransa merillä työskennellyt Nyman kertoo.

Pitkä meriura on kunnioitettava suoritus ja vielä upeampaa on, jos eläkkeelle pääsee hyvässä kunnossa. Ravintolatyössä ollaan jalkojen päällä koko työvuoron ajan ja kävelyä saattaa tulla useita kilometrejä päivässä.

- Aloitin merillä 1989 toden teolla. Sitä ennen olin jo vuonna 1981 M/s Viking Sallylla. Slite-varustamon M/s Olympialla työskentelin samoin pitkän tovin.

Suomen lippu toi töitä Suomeen

Mårten Nyman ja työparinsa kahvilan catering specialist Jaana Kiiskilä kertovat suoraan terveisensä XPRS:n sisäänliputuksesta Suomeen:

- Suomen lippu on suuri kunnia suomalaisille merimiehille, he kiittävät varustamoa.

Pitkän linjan merimiehet Nyman ja Kiiskilä toivovat valtion päättäjiltä mitä suurimmin ymmärrystä ja tukea suomalaiselle merenkululle. Suomen lippu ja merenkulun tukeminen tuovat työtä Suomeen.

- Työskentelin XPRS:llä Ruotsin lipun alla 2008-2014. Vuonna 2014 alus liputettiin Viron lipun alle, jonka myötä suomalaiset merimiehet siirrettiin muihin varustamon aluksiin, Jaana Kiiskilä muistelee lipunvaihtoa.

Kiiskilän lisäksi M/s Viking XPRS:llä työskentelee myös muita aluksella Ruotsin lipun alla töissä olleita.

- On todella hienoa, että saatiin XPRS Suomen lipun alle ja saimme alukselta töitä.

Kahvilan catering spesialist Jaana Kiiskilä (vas.) ja työparinsa catering värd Noora Nopanen riemuitsevat M/s Viking XPRS:n sisäänliputuksesta. Nopanen tuli XPRS:ään M/s Gabriellasta.

Heput-yhtye soitti, väki tanssi. Risteily Itämerellä tarjoaa suomalaisille hengähdystauon ja irtioton arjesta: Aavan meren tuolla puolen...