Merihistorioitsija Ville Vänskä: meriyhteydet ovat Suomelle normaali- ja poikkeusoloissa elinehto

Ville Vänskä on merivoimien upseeri ja intohimoinen merihistorian harrastaja. Merimies-lehdelle antamassaan henkilöhaastattelussa Vänskä kertoo omia näkemyksiään merenkulun merkityksestä Suomelle ja kertoo mitä voimme oppia Ukrainan käymästä merisodasta. Näkemykset ovat Vänskän omia tulkintoja merisodankäynnin historiasta ja nykyajasta.

Suomi rajautuu etelässä 430 kilometriä pitkään Suomenlahteen ja 650 kilometriä pitkään Pohjanlahteen. Suomen ainoa keino hoitaa tavarakuljetuksensa ovat meritiet, joiden toiminta on turvattava. 
 

- Totta. Logistisesti tarkastellen Suomi on kylmä ja kallis saari, joka sijaitsee pussin perällä. Suomen tuonnista ja viennistä noin 90 prosenttia kulkee meritse, eivätkä merikuljetukset ole korvattavissa millään muulla kuljetusmuodolla. Jäämerenrata tai Suomenlahden alittava tunneli ovat hyviä huoltovarmuutta lisääviä ajatuksia, mutta ne eivät itsessään ole riittäviä vaihtoehtoja kaiken tarvittavan tuonnin korvaamiseksi. Siksi meriyhteydet ovat elinehto Suomelle ja ne on kaikissa tilanteissa kyettävä turvaamaan, merihistorioitsija Ville Vänskä toteaa Itämeren olosuhteista.