Merillä miehille ja naisille maksetaan sama palkka

Jäänmurtajan kansitöissä olosuhteet ovat vaativimmat mitä suomalaisesta merenkulusta löytyä saattaa, kun pakkanen puree ja jäinen viima lyö Perämerellä vasten kasvoja. Oli sää mikä hyvänsä, kansimiesten on asennettava hinausvaijerit avustettavaan laivaan. Jäänmurto ja talvimerenkulku mielletään raskaiksi, fyysisiksi töiksi, joissa vain ”tosiäijät” pärjäävät.

Suomalaisten jäänmurtajien kansimiehistössä – ja myös koneessa - työskentelee naisia. Kauppalaivat eivät pysty liikennöimään Suomen satamiin talviolosuhteissa, eikä etenkään Perämerellä, ilman jäänmurtajan avustusta. Jäänmurtajilla töitä miesten rinnalla tekevät naiset, joten Suomen tuonnin ja viennin voi todeta olevan naisten vahvoilla hartioilla.

Suomalaisilla laivoilla tasa-arvoon on totuttu. Kun asiaa pohtii maailmanlaajuisesti, on suuri saavutus, että Suomessa naiset työskentelevät jopa jäänmurtajilla miesten rinnalla! Naisilla on Suomessa mahdollisuus tehdä perinteisiä ”miesten töitä” ja ennen kaikkea tienata oma palkkansa ja ansaita rahansa, eikä elää miehen almujen varassa. Suomalaisilla laivoilla miesten ja naisten palkka on samansuuruinen ja määräytyy tehtävän, eli vakanssin perusteella. Suomesta tuskin löytyy monia muita yhtä palkkatasa-arvoisia ammatteja kuin merenkulku.

Matruusi Karita Kytösaho on työskennellyt jäänmurtaja Urholla viisi vuotta.

- Nyt olemme täisellä Suomenlahdella jäänmurrossa, mutta odotan jo kovasti, että lähdemme tästä kohti Perämerta. Vaikka etelässä jäät ohenevat, Perämerellä alkaa olla maaliskuussa vasta kunnon ahtojäät, kun tuuli ajaa jäitä kasoiksi ja pakkanen pakkaa niistä kunnon jäävalleja.