Vikaeeraajia vaikea löytää

Finnwaven miehistöstä kuusi on Merimies-Unionin jäseniä. 

- EU-kansalaisia, Unionin jäseniä on messihuoltaja, matruusi ja minä. Kuusi koko laivan miehityksessä. Suurin osa miehistöstä on filippiiniläisiä, päällystössä EU-kansalaisia.

Salonen kertoo, että laivassa on tällä reitillä myös neljä ylimääräistä EU-kansimiestä.

­Ylimääräisinä täkkäreinä on opiskelijoita, joita tarvitaan apuna lastin irrottamisessa ja kiinnittämisessä Rosslaressa Irlannissa.

- Vakituisia täkkäreitä on vaikea saada. Opiskelijat maksetaan aina ulos työjakson päätteeksi. Koulun kanssa on sopimus, että he saavat olla koulusta välillä poissa. Saavat praktiikkaa ja palkkaakin.

Laiva käy Rosslaressa kaksi kertaa viikossa. Merimatka Zeebrüggestä vie reilun vuorokauden suuntaansa. Purku ja lastaus Rosslaressa kestää kymmenisen tuntia.

- ­Meripäivinä tehdään laivan normaaleja huoltohommia. Hektistä menoa.

Laivoilla arjessa tänä päivänä näkyväksi ongelmaksi Salonen kiteyttää pulan henkilökunnasta.

- Laivaan on vaikea saada vikaeeraajia. Jos ei löydy tuuraajaa sairastuneelle, ollaan pulassa. Aika paljon on myös vaihtuvuutta.

Kuva alla: Satamat pitävät pursimiehen ja muut täkkärit M/s Finnwavellakin kiireisinä.