Uudissa eco-luokan roro-aluksissa on kuljetuskapasiteettia 5 800 kaistametriä

Suomen lipun alla purjehtiva tonnisto kasvaa. Finnlines-varustamo tuo Suomen lipun alle uusia, ekologisia roro-aluksia, joiden käyttövoimanä toimivat akut, aurinkopaneelit ja diesel.

Aluksista ensimmäinen, Finneco I, saapui ensimmäistä kertaa Suomeen, Helsingin Vuosaareen 20. kesäkuuta 2022. Finnlines-varustamon operatiivista johtoa oli toivottamassa alusta tervetulleeksi kotimaahan. Myös Suomen Meripelastusseuran alus oli vastaanottamassa Suomen lipun alle saapunutta alusta juhlavasti vesitykein Vuosaaren satamassa.

Finneco I on Itämeren valtavin lastialus. Uudisrakennuksessa on 5 800 kaistametriä, joka vastaa 400 perävaunua matkaa kohden.

- Suurempiin aluksiin mahtuu kerralla enemmän kuormaa, jolloin yhdellä matkalla voidaan kuljettaa enemmän rahtia, mikä tekee kuljettamisesta tehokasta sekä ekologista, Finneco I:n päällikkö Mikko Lindqvist toteaa.

Uudisrakennusten pituus on 238 metriä ja leveys 34 metriä. Verrattuna Finnlinesin nykyisen laivaston suurimpiin laivoihin hybridiuudisrakennusten kuljetuskapasiteetti kasvaa lähes 40 prosenttia.

Kuuntele tästä Merimiesradiosta päällikkö Mikko Lindqvistin haastattelu (Soundcloud, nettiradio)