Finnecot aloittavat Itämeri-Pohjanmeri-Biskaja -liikenteessä

Kaikki kolme uutta alusta: Finneco I, II ja III siirtyvät Itämeren, Pohjanmeren ja Biskajan liikenteeseen.

Aluksissa on 12 rekkahyttiä. Hytit ovat yhden hengen hyttejä, eli rekkamiesten ei tarvitse enää majoittua uusissa aluksissa kahden hengen hytteihin.

Miehistön mielestä uusi alus on sisustukseltaan viihtyisä ja onnistunut. Talousapulainen Nina Hall pyyhkii parhaillaan pöytiä kuntoon lounaan jäljiltä.

- Hyvä, että uusi alus tuli Suomen lipun alla, eikä mennyt minkään muun lipun alle. Se on hyvä suomalaisille merimiehille, että alus tarjoaa työtä suomalaisille, vaikka aluksella työskentelee myös filippiiniläisiä.

Hallin työpari on kokki, joka on kotoisin Filippiineiltä. Hallilla sujuu hyvin työskentely kansainvälisessä ympäristössä, sillä hän on asunut aikanaa Ruotsissa 16 vuotta, Englannissa 14 vuotta ja vuoden Australiassa. Suomessa hän kävi aikanaan ruotsalaista koulua.

- Aloitin työt merillä parikymppisenä. Työskentelin M/s Silvia Reginalla, joka oli Ruotsin lipun alla.

Sitten syntyivät lapset ja Hall jäi maihin. Lasten kasvettua hän palasi merille takaisin ja työskenteli viimeksi seitsemän vuotta Finnlinesin M/s Finnwavella-aluksella.

- Tuli chanssi tulla tänne, niin nappasin paikan. Onhan se jänskää tulla aina uuteen paikkaan, mutta vaihtelu virkistää.

Uudessa laivassa on hyvä ja tilava keittiö: paljon tilavampi kuin toisissa laivoissa. Tiskinurkkauskin on suuri.

Jätehuollon toimivuus  on laivoilla tärkeä asia. Hall kertoo olevansa erityisen tyytyväinen uuden aluksen jätehuoltoon:

- Jäteastiat sijaitsevat laivan sisätiloissa. Ei tarvitse mennä ulos kannelle roskia viemään, kun on huono ilma, jolloin jo vaara, että pussukat lähtevät lentoon käsistä. Uudella aluksella jätteet säilytetään sisätiloissa, mikä näppärää -ja on mietitty kierrättämistä.