Risteilymatkustaminen ei lopu

Matkailu- ja ravintolapalvelut Maran toivoma risteilymatkustaminen ei lopu, vaan ”viihde” jatkuu, vaikka alusten lippu vaihtuu toiseksi. Vain alusten henkilökunta vaihtuu suomalaisesta henkilökunnasta ulkomaalaiseen ja alusten käyttökieli sen myötä. Suomalainen merimiesammattitaito katoaa.

Valtiovarainministeri Riikka Purra tullaan muistamaan historiassa suomalaisen merenkulun lopettamisesta
 

Perussuomalainen valtiovarainministeri Riikka Purra tullaan muistamaan historiassa epäisänmaallisimmasta teosta mitä Suomea kohtaan voi tehdä, jos hän saa leikkausehdotuksillaan aikaan suomalaisten alusten ja merimiestyöpaikkojen katoamisen Suomesta.

Suomalaisen merenkulun alasajo ja huoltovarmuus-termin vähättely nykyisessä maailmanpoliittisessa tilanteessa huolestuttaa: eurooppalaiset johtajat joutuivat lähtemään 18.8.2025 joukolla Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyin tueksi tapaamaan Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpia, jotta Ukraina saisi tarvitsemansa turvatakuut. Ranskan presidentti Emmanuel Macron totosi turvallisuustilanteen olevan äärimmäisen vakava.

Eurooppa puhaltaa yhteen - Suomen sisäpolitiikassa otettava oppia


Kun muu Eurooppa tiivistää suhteitaan ja toteaa omaavansa yhteisen turvallisuuspoliittisen tahtotilan, Suomen sisäpolitiikassa väännetään peistä mikä pystytään eikä puhalleta yhteen hiileen. Matkailu- ja ravintolapalvelut Maran toimitusjohtaja Timo Lappi tuli odotetusti julkisuuteen (HS mielipide 16.8.2025) ja kertoo kannattavansa Purran merenkulun miehistötukeen ehdottamia leikkauksia. Maran mielestä matkustajalaivat kilpailevat asiakkaista maapuolen ravintoloiden ja viihdekeskusten kanssa.

Matkailu- ja ravintolapalvelut Maran silmissä suomalaiset matkustajalaivat ovat kelluvia viihdekeskuksia, joilla risteily pitäisi lopettaa tyystin. Hesburgerin perustaja Heikki Salmela komppaa. Mara on pistänyt jo toistakymmentä vuotta kaikki paukkunsa suomalaisen merenkulun, eli Maran mielestä ”viihteen” lopettamiseen.

Maralle tutkimustietoa yritystukien leikkaamiseksi tuottaa liukuhihnalta Tampereen yliopisto. Viimeisin ulostulo on Tampereen yliopiston työelämäprofessori Marita Laukkaselta, joka leikkaisi yhdessä Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen tutkimusjohtaja Heli Kosken kanssa yritystuista.

Etlan tutkimusjohtaja Heli Koski vähättelee suomalaisten varustamoiden ulosliputusuhkaa: Koski kyseenalaistaa, alettaisiinko laivoja ulosliputtaa, jos tukea pienennetään.

- Varmasti monet muutkin tekijät vaikuttavat yritysten sijoittumiseen kuin yritystuet.

Valtion päättäjien harjoittama arvopohja ja sen pohjalta tehdyt päätökset ovat tekijöitä, joilla saadaan yritykset joko pysymään, investoimaan tai lähtemään Suomesta. Esimerkiksi Tanska on vanhana merenkulkuvaltiona luonut kokonaisen politiikkaohjelman (Blue Denmark), jonka keinoin Tanska on tällä hetkellä maailman suurimpia merenkulkuvaltioita. Merenkulkua arvostetaan.

Onneksi työ- ja elinkeinoministeriöstä löytyy ymmärrystä suomalaista merenkulkua kohtaan. Johtava asiantuntija Anne Rothovius työ- ja elinkeinoministeriöstä sanoo, että tuen myöntämiseen liittyy mahdolliset ulosliputus- ja huoltovarmuusnäkökulmat.

– Esimerkiksi ylikansallinen päätös voisi ehkäistä ulosliputusuhkaa, Rothovius vihjaa poliittisiin päätöksiin.