Vaasasta Uumajaan – siltarumpu vai vakavasti otettava yhteys

Miljardien eurojen siltahanke on myös oiva kohde siltarumpupolitiikalle. Vaasan vaalipiirin oma poika, eurooppaministeri Joakim Strand antoi vuosi sitten Ruotsin radion haastattelussa ruusuisen kuvan kiinteästä Vaasa-Uumaja-yhteydestä.

Ministeri Strand sanoi uskovansa sillan olevan valmis vuoteen 2040 mennessä ja rahaa löytyvän monista eri lähteistä. Väyläviraston projektipäällikkö Aimo Huhdanmäki johtaa ryhmää, joka on selvittänyt Merenkurkun kiinteän yhteyden tarvetta ja toteutettavuutta.

- En nyt puhuisi siltarumpupolitiikasta, mutta kiirettä pitää, jos sillan pitää valmistua vuoteen 2040 mennessä. Sen sijaan meidän selvitystyömme on loppusilausta vaille valmis, Huhdanmäki sanoo.

Vaasan ja Uumajan välinen etäisyys on noin 100 kilometriä ja lauttamatka kestää vajaa neljä tuntia.

Väylävirasto on selvittänyt hallitusohjelmaan perustuen Vaasa-Uumaja-yhteyttä ja esittää kiinteälle reitille kahta päävaihtoehtoa: joko maantieyhteys korkealla ja matalilla silloilla tai matala silta ja kaksi 3,5 kilometrin pituista tunnelia laivareittien alle Merenkurkun keskivaiheille.

- Siltavaihtoehdossa reitin alle jää kaksi merkittävää laivaväylää, joita pitää kaventaa sumpuksi 500 metriä etelän ja pohjoisen suuntaan. Kapea väylä aiheuttaisi talvella jäänmurto-ongelmia, mutta ne olisivat ratkaistavissa.

- Toisessa ratkaisussa tunneli korvaisi korkean sillan, ja näin laivaväylät säilyisivät ennallaan. Tämä olisi samantyyppinen ratkaisu kuin Tanskan ja Saksan välinen tunneliyhteys, Huhdanmäki sanoo.

Väyläviraston selvityksen mukaan Vaasan ja Uumajan kiinteän yhteyden tekniset ongelmat ovat ratkaistavissa. Sen sijaan hankkeen rahoitus ja kiinteän yhteyden aiheuttamat vahingot meren ekosysteemille ovat vielä täysin avoimia.

- Reittien linjaukset menevät kummassakin vaihtoehdossa Raippaluodon luoteisnurkkauksesta suorinta tietä Uumajan satamaan. Olemme pyrkineet kiertämään suojelualueet ja hakeneet matalimpia kohtia, Aimo Huhdanmäki vakuuttaa.

Selvityksessä otetaan kantaa hankkeen kustannuksiin. Julkisuudessa kiinteän yhteyden hinnaksi on arvioitu kolmesta viiteen miljardia euroa. Edullisin vaihtoehto olisi kumipyöräliikenteelle tarkoitettu maantie korkealla sillalla.

- Tosin tunnelivaihtoehto ei olisi kovinkaan paljon kalliimpi. Kummassakin tapauksessa liikennemäärät jäisivät sen verran pieniksi, että yhteiskuntataloudellinen kannattavuus jäisi alhaiseksi, projektipäällikkö Aimo Huhdanmäki sanoo.

Vaasan ja Uumajan välistä lautaliikennettä operoiva Wasaline ei halua kommentoida hanketta.