Kiinteä yhteys on myös mahdollinen vihamielisen iskun kohde

Business Turku Oy:n asiakkuusvastaavan ja merenkulkuun liittyvän elinkeinotoiminnan asiantuntijan Tapio Karvosen mielestä kiinteän Turku-Tukholma-reitin vaikutus matkustaja- ja rahtiliikenteeseen riippuisi rautatien kapasiteetista.

- Jos junassa ei olisi autovaunuja, junayhteys kilpailisi matkustajapuolella vain ilman omaa autoa liikkuvista reittimatkustajista, joiden osuus matkustajista on varsin pieni.

Tapio Karvosen mukaan junayhteyden vaikutusta rahtiliikenteeseen on vielä vaikea arvioida.

- Suurin vaikutus sillä olisi, jos junaan voisi lastata esim. perävaunuja. Nopeaa kuljetusta vaativat tavarantoimittajat olisi merkittävin kohderyhmä. Irtolastin kuljetuksiin radalla ei olisi mitään merkitystä.

Ajan hengen mukaan suuria ja kiistanalaisia hankkeita perustellaan usein huoltovarmuuden takaamisella. Kiinteää yhteyttä Tukholmaan perustellaan myös sillä, että se toisi uuden vaihtoehtoisen reitin Suomen ja Ruotsin välille.

- Kiinteä yhteys on myös mahdollinen vihamielisen iskun kohde. Merikuljetuksia on helpompi siirtää ja hajauttaa tarpeen tullen eri satamiin ja väylille, Tapio Karvonen muistuttaa.

Tallink Silja ei halua ottaa tässä vaiheessa kantaa Elinkeinoelämän keskusliiton esiin nostamiin silta- tunnelihankkeisiin.