Suomen Merimiesunioni logo
Turvaposti
Medlemstjänst
Näytä alasivut

29.8.2019

Wallenius Wilhelmsen Oceania syytetään kartellirikoksesta Australiassa


Wallenius-yritysryppääseen kuuluva Wallenius-SOL-varustamo kuljettaa ruotsalaisilla laivoilla metsäteollisuuden tuotteita Oulusta ja Kemistä maailmalle


Suomen metsäteollisuuden tuotteita Oulusta, Kemistä ja Pietarsaaresta maailmalle kuljettaa ruotsalaisen SOL-Wallenius-varustamon alukset. Uusi varustamo perustettiin viime keväänä ja se ilmoitti ykskantaan tehneensä pitkät rahtaussopimukset Stora Enson ja Metsä Boardin kanssa. Suomalaiset varustamot ottivat uutisen hämmennyksellä vastaan.

Nyt Walleniusten yritysryppääseen kuuluvaa kansainvälistä, Norjassa kotipaikkaansa pitävää Wallenius Wilhelmsen Oceania syytetään Australiassa kartellipetoksesta vuosien 2011-2012 välisenä aikana. Asiasta uutisoi Sjöfartstidningen 26.8.2019. Minkälaiset ovat Wallenius-varustamoryppään toimet muissa maissa, kuten Suomessa, jonne se laati pitkäaikaiset rahtaussopimukset metsäteollisuuden kanssa ohi suomalaisvarustamoiden.

Ruotsalainen Wallenius-SOL -varustamo perustettiin viime keväänä. Uusi varustamo liikennöi linjaliikenteessä muun muassa viiteen Pohjanlahden satamaan, kuten Ouluun ja Kemiin ja Pietarsaareen. Varustamo julkaisi viime keväänä kuvan, jossa se kertoo liikennesuunnitelmistaan Suomen länsirannikolla myös uusiin satamiin, kuten Kaskisiin.

Wallenius-SOL aikoo tuoda liikenteeseen kaksi aivan uutta alusta, jolla aletaan kuljettaa suomalaisia metsäteollisuuden tuotteita. Varustamo kertoo allekirjoittaneensa pitkät rahtaussopimukset Stora Enson ja Metsä Boardin kanssa kuljetuksista. Tämä on jättänyt suomalaiset rahtivarustamot hämmennyksen valtaan, sillä kyseessä ovat muun muassa Suomen uusista suunnitteilla olevista metsätehtaista maailmalle tehtävät kuljetukset. Metsä Board on suomalainen pörssiyhtiö. Suomalainen Metsäliitto omistaa osakepääomasta 41 prosenttia, joten erikoista on, jos suomalaisia metsäteollisuuden tuotteita aletaan yksipuolisella ilmoituksella kuljettaa Suomesta pois ruotsalaisilla aluksilla. Tästä asiasta tulisi ehdottomasti suomalaisten päättäjienkin olla tietoisia, koska uusien biotuotetehtaiden rakentaminen on herättänyt eduskunnassa vilkasta keskustelua.

Uusien suunnitteilla olevien biotuotetehtaiden on markkinoitu luovan uusia työpaikkoja Suomeen toteutuessaan. Metsäteollisuuden merikuljetusten osalta näin ei ole käynyt, jos ruotsalainen varustamo kyytii kaiken aikaa maastamme tavaraa. Ruotsalainen varustamo maksaa veronsa Ruotsiin ja työllistää ruotsalaisia merenkulkijoita.