Suomen Merimiesunioni logo
Turvaposti
Medlemstjänst
Näytä alasivut

13.9.2018

Viking Line varustamo aikoo sulkea Tampereen toimipisteensä

Varustamon matkamyymälä seisoo Hämeenkadulla paraatipaikalla Stockmannia vastapäätä, joten varustamon logon – punaisen pisteen – häviäminen katukuvasta hävittää myös varustamon ihmisten mielistä. Netti- tai lehtimainoksin ei tavoiteta joka päivä ohi kulkevien tamperelaisten katseita ja lyhyttä askelta kadulta kohti matkavarausta. 

Tampereen tuntomerkki – Viking Line -varustamon punainen piste Hämeenkadulla sulkeutuisi ironisesti samana vuonna 2018, mutta sata vuotta myöhemmin, kun Suomen punaisimmassa kaupungissa Tampereella työväki peräsi oikeuksiaan reilu sata vuotta sitten. Tällaiset ovat Viking Line -varustamon kaavailut, jos se toteuttaa suunnitelmansa. 

Viking Linen Tampereen toimipisteen irtisanomisuhan alla olevat työntekijät ovat hämmentyneitä: tamperelaisten on ollut helppo kävellä Hämeenkadulta suoraan konttoriin tekemään matkavarausta, kuin tehdä lukuisia klikkauksia ja vastata loputtomiin kysymyksiin varustamon sivuilla yhden ainoan matkan varaamiseksi. ”Hytti ikkunalla vai ilman”, ”buffet vai ala´carte”? ”Haluatteko sitä tätä tai tuota?”

Tässä vaiheessa matkavarausta Tampereen Kiinanmuurin kerrostaloissa asuva mummu on jo unohtanut, mistä hän lähti koko matkavarauksessaan liikkeelle. Lukulasitkin hukkuivat ja hiiri menee näytöllä minne sattuu. Sitten pitäisi vielä maksaa varaus nettipankin kautta, mutta se tunnusluku; mikäs se olikaan?

 

Kilpailijavarustamo Tallink Silja avasi juuri uuden toimipisteen Tampereelle 

Kilpailijavarustamo Tallink Silja otti jo opikseen oppiretkestään ulkoistaa oma asiakaspalvelunsa, eli puhelinvaihteensa,  Tallinnaan muutama vuosi sitten. Suomalaiset matkavaraajat saivat varustamon puhelinpalvelusta melko hullunkurisia vastauksia. 

TallinkSilja maksoi asiakaspalvelun heikentämisestä oppirahat ja näkee paikallisissa ihmisissä suuren matkailijapotentiaalin. Varustamo avasi vast’ikään Tampereelle uuden paikallisen matkamyymälän Ratinaan.  Varustamo on ymmärtänyt, että matkustajat niin sanotuille Tallinnanlautoille tulevat yhä etenevässä määrin juuri Sisä-Suomesta.


Merimies-Unionin Viking Linen maahenkilöstön pääluottamus Johanna Virta:

”Risteily on kokonaisvaltainen elämys matkan varaamisesta lähtien: 
nettisivusto ei pysty koskaan palvelemaan risteilymatkustajaa yhtä hyvin kuin asiakaspalvelija”

Viking Linen maahenkilöstön pääluottamusmies Johanna Virta on tyrmistynyt varustamon kylmästä linjasta, miten se näkee matkatoimistovirkailijansa.

”Vaikka varustamon tulos on heikentynyt, se kyllä kestää mantereella olevien muutamien matkatoimistovirkailijoiden työllistämisen. Varustamolla on aina varaa jakaa osinkoja, joten miksi säästöjä haetaan aina työntekijöiden – ja tässä tapauksessa muutaman ihmisen – selkänahasta?”

”Monet heistä ovat pitkän uran tehneitä, asiansa osaavia ammattilaisia, jotka tuntevat asiakaskunnan, eli matkustajat. Yksikään netissä oleva matkavarauspalvelu ei pääse samalle asiakaspalvelutasolle kuin elävä ihminen. Vaikuttaa siltä, että tämä on ymmärretty kilpailijavarustamossa. Risteily on aina elämys aina matkavarauksenteosta lähtien.”

Virta on jo kuullut, että irtisanomisuhka koskee Tampereen toimipisteen lisäksi myös muutamaa muutakin ihmistä.

”Liipaisimen alla on Tampereen lisäksi myös yksi työntekijä Järvenpäästä. Hän asui ja työskenteli aikanaan varustamon palveluksessa Ahvenanmaalla, mutta tuli töiden perässä mantereelle, osti talon ja teki perheen. Nyt varustamo on esittämässä hänelle mahdollisuutta palata vastaaviin töihin Ahvenanmaalle. Olisi myytävä talo mantereella ynnä muuta. Jokainen ymmärtää, ettei se ole mahdollista.”

Pääluottamusmies Virta osallistui 12.9. Merimies-Unionissa Hakaniemessä järjestettyyn pääluottamusmiestapaamiseen, jossa pohdittiin liiton luottamusmiesorganisaation kehittämistä. Merimies-Unionin työehtosopimukset umpeutuvat ensi keväänä.