Suomen Merimiesunioni logo
Turvaposti
Medlemstjänst
Näytä alasivut

16.1.2019

Merenkurkun uusi autolautta rakennetaan Raumalla – kotimaisista merialan osaajista on nyt huutava pula

Kuva: Rauma Marine Constructions

Merenkurkun uusi autolautta rakennetaan Rauman telakalla. Vaasa–Uumaja-välin liikenteeseen tulevan matkustaja-autolautan kauppahinta on noin 120 miljoonaa euroa. Kvarken Linkin tilaamassa laivassa on tilaa 800 matkustajalle ja lastikapasiteettia rekoille on 1500 kaistametriä.

Rauman telakan tilauskirjat ovat täyttyneet viime vuosina reippaaseen tahteen, sillä nyt tehty aiesopimus on jo kolmas Rauman telakan (Rauma Marine Constructions) saama tilaus lyhyen ajan sisällä. Rauman telakka on kokoluokassaan ainoa kokonaan kotimaisesti omistettu laivanrakennusyhtiö, mikä mahdollistaa päätöksenteon sekä työllisyyden pysymisen Suomessa.

Merenkurkkuun rakennettava matkustaja-autolautan työllisyysvaikutus arvioidaan olevan noin 800 henkilötyövuotta suoraan Rauman telakalla. Sen lisäksi se tarjoaa töitä lukuisille alihankkijayrityksille ja sitä kautta niiden työvoimalle.

Tilauskirjojen nopea täyttyminen on aiheuttanut Raumalla uuden haasteen: metallialan osaajia ei löydy tarpeeksi, vaan osa työvoimasta tullee ulkomailta. Rauman telakalla on noin sata omaa työntekijää. Rauma Marine Constructionsin toimitusjohtaja Jyrki Heinimaan mukaan uuden autolautan suunnittelutyö on kotimaista, mutta rakentamiseen työvoima ei Suomessa yksinkertaisesti riitä

– Viro, Latvia, Liettua, Valko-Venäjä, Romania, Puola, Saksa, listaa Rauma Marine Constructionsin toimitusjohtaja Heinimaa arvioi ulkomaisen työvoiman mahdollisia lähtömaita Yle:n 15.1.2019 haastattelussa.

– Joitakin vuosia sitten sanottiin, ettei täällä tulla enää rakentamaan aluksia. Se tarkoitti, että moni nuori ei valinnut kone- tai metallialaa, arvioi Teollisuusliiton järjestötoimitsija Nina Wessberg samaisessa Ylen haastattelussa.

Rauman telakallakin koettiin alho vuonna 2013, kun STX Finland ilmoitti syyskuussa 2013 lopettavansa Rauman telakan ja keskittävänsä toiminnan Turkuun. Lähes 600 telakkalaista sai potkut, mutta raumalaiset eivät heittäneet pyyhettä kehään. Kiitos siitä, telakalla eletään jälleen uutta kukoistuskautta.

Merenkulun osaajista myös suuri pula

Metallialan lisäksi osaajista esiityy tällä hetkellä pulaa myös merenkulussa. Esimerkiksi laivan konepuolelle ei tahdo löytyä tekijöitä kaikkiin tehtäviin. Konemestareista on pulaa ja heitä on palkattu toisista EU-maista. Samaan aikaan perämiehiä koulutetaan liikaa ja he ”taistelevat” vakansseista miehistötehtävässä olevien kanssa.

Tilanteesta huolimatta jo nyt nähtävissä on, että merenkulkuun tarvitaan uusia osaajia tällä hetkellä jo kiivaasi ja etenkin tulevaisuudessa. Navigator Magazine uutisoi viime vuoden maaliskuussa (15.3.2018) meriteollisuuden työllistämisvaikutuksen tuplaantuvan lähivuosina:

”Meriteollisuudella on edessään nopeita kasvun vuosia. Suuret alukset ovat kuin pieniä kaupunkeja, ja alalla toimiikin hyvin monenlaisia yrityksiä: suunnittelutoimistoja, ohjelmisto- ja järjestelmätoimittajia sekä laivanrakennus-, korjaus- ja offshore-telakoita. Moderni laiva on kuin kaupunki ravintoloineen, sairaaloineen ja vedenpuhdistamoineen. Siksi uusia osaajia kaivataan myös perinteisen laivansuunnittelun ja -rakentamisen ulkopuolelta.

”Alalle tarvitaankin uusia osaajia lukuisilta eri osaamisalueilta”, Meriteollisuus ry:n toimitusjohtaja Elina Vähäheikkilä kertoo Navigator Magazinen haastattelussa.

Rauma Marine Constructions (RMC) tilaukset:

Merenkurkun matkustaja-autolautta

Aiesopimus Merenkurkun matkustaja-autolautasta. Sopimuksen arvo 120 miljoonaa. Telakkayhtiön mukaan varsinainen sopimus lautan rakentamisesta on tarkoitus allekirjoittaa alkuvuoden aikana. Lautan tilaaja on Vaasan kaupungin ja Uumajan kunnan yhteinen varustamoyhtiö Kvarken Link. Lautta tulee Vaasan ja Uumajan väliseen lauttaliikenteeseen. Rahoituksen takaavat Vaasa ja Uumaja.

Kvarken Linkin tilaamassa laivassa on tilaa 800 matkustajalle ja lastikapasiteettia rekoille on 1500 kaistametriä. Laiva suunnitellaan ympäristöystävälliseksi ja sen koneisto toimii kaksoispolttoaineratkaisulla. Pääpolttoaineena tullaan käyttämään nesteytettyä kaasua, mutta laivassa on mahdollista käyttää myös esimerkiksi Vaasassa tuotettavaa biokaasua.

Uuden lautan jääluokka on 1A Super, jotta alus voi toimia mahdollisimman itsenäisesti myös silloin, kun Merenkurkun jäät ovat paksuimmillaan. Laivan on tarkoitus toimittaa viimeistään huhtikuun lopulla vuonna 2021.

Tallinkille uusi laiva Helsingin ja Tallinnan välille

Tallink tilasi uuden aluksen Helsingin ja Tallinnan väliselle reitille. Laivan arvo on noin 250 miljoonaa euroa ja se rakennetaan Rauman telakalla. Helsingin ja Tallinnan välille tulevan uuden Tallink Shuttle -aluksen suunnittelu aloitetaan keväällä 2019 ja rakentaminen vuonna 2020. Alus toimitetaan tilaajalleen vuoden 2021 lopussa.

Matkustajia alukselle tulee mahtumaan 2 800. Alus suunnitellaan mahdollisimman energiatehokkaaksi ja ympäristöystävälliseksi uusinta teknologiaa ja innovatiivisia ratkaisuja hyödyntäen. Tilauksen työllisyysvaikutus on arviolta 1500 henkilötyövuotta.

Tallink Gruppin aluksia on rakennettu Rauman telakan historiassa yhteensä neljä ja niiden lisäksi kaksi alusta on suunniteltu Raumalla. Edellinen Raumalla rakennettu alus, M/s Baltic Queen, valmistui 2009 ja se operoi nykyään Tallinna–Tukholma-reitillä.

Puolustusvoimien Laivue 2020 -hanke: neljä uutta monitoimikorvettia

Puolustusvoimien uudet alukset rakennetaan nekin Raumalla neljän uuden monitoimikorvetin suunnittelusta. Niiden suunnittelussa ja rakentamisessa keskeisessä asemassa on alusten vankka kotimaisuusaste ja huoltovarmuus.

”Alukset on tarkoitus rakentaa kotimaassa. Hankkeessa sovelletaan Euroopan unionin direktiivejä ja Suomen lainsäädäntöä siten, että alusten mukanaan tuomaa kansainvälistä yhteistyötä kyetään hyödyntämään kansallista huoltovarmuutta rakennettaessa. Suomen puolustuskyvyn kannalta on tärkeää, että aluksille luodaan niiden elinkaaren mittainen huoltovarmuus ”, sanoo Heinonen.