Suomen Merimiesunioni logo
Turvaposti
Medlemstjänst
Näytä alasivut

26.2.2018

Kuulumisia Perämereltä: suomalaisten jäänmurtajien avustustyötä arvostetaan

Yli satametrinen Meriauran Eeva VG käyttää polttoaineenaan sataprosenttista kierrätystuotetta, biodieseliä

”Tulimme lastissa Kemiin ja on yllättävää, kuinka hyvin alus kulki jäissä lisämoottorin avulla”

Eeva VG:n kapteeni Thord Vaenerberg on enemmän kuin tyytyväinen Kemiin ajamansa aluksen jäissäkulkukykyyn. Eevaan on asennettu lisävahvistukseksi sähkömoottori (ns. power take in system), josta saadaan ohjattua akseligeneraattoriin lisätehoja ja aluksen jäissäkulkukyky paranee. Keksintö on varustamon omaa käsialaa ja osoittaa paukkupakkasten aikaan toimivuutensa.

”Täydessä kalkkilastissa saavuttiin Kemin Ajokseen. Olen yllättynyt, kuinka hyvin alus liikkui jäissä, kun otimme moottorista lisätehoja. Laivan jäissäkulkukyky parantui siis huomattavasti”, kapteeni kehuu alusta.

Laivat käyttävät polttoaineenaan oman tehtaan biopolttoainetta

Suomalainen Meriaura-varustamo on edelläkävijä monissa ympäristöystävällisissä meriteknologioissa ja -hankkeissa. Varustamon uudisrakennukset, Eeva VG ja sisarlaivansa Mirva VG aloittivat liikenteessä vuonna 2016. Vastaavan kokoluokan kuivarahtilaivoja ei ole rakennettu Suomeen paljon viime vuosina. Siksi jokainen Suomen lipun alle saapuva uudisrakennus ja oman tonniston tukeminen ovat maallemme tärkeitä.

Reilut satametriset kuivarahtialukset käyttävät polttoaineenaan myös vähäpäästöistä biodieseliä, jota tuotetaan Uudessakaupungissa varustamon omalla tehtaalla. Biopolttoaine valmistetaan pääosin elintarviketeollisuuden jätteistä, kuten paistirasvoista ja -öljyistä. Alusten käyttämä polttoaine on näin ollen sataprosenttinen kierrätystuote.

”Biodieselin lisäksi aluksen kulutus on todella pientä, suorastaan huippuluokkaa. On selkeästi nähtävissä, että rahtialus käyttää vähemmän polttoainetta ja ajo on siten taloudellisempaa.”

Pohjoisessa on tämän vuoden helmikuun puolivälissä pahempi jäätalvi kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.

”Jäitä on siinä 35-50 senttimetrin paikkeilla”, kapteeni Vaenerberg tarkistaa jääkartasta.

Vaikka Eeva VG:ssä riittää omaa vääntöä hyvin, ei alus olisi päässyt Kemiin saakka ilman jäänmurtajien avustusta. Alusta saatteli ränniä pitkin pohjoista kohti ensin jäänmurtaja Urho, sitten Kontio ja lopuksi satamaan satamahinaaja Jääsalo.

”Oikeastaan satamaan tulo oli merimatkan pahin osuus”, 20 vuotta meriä kolunnut kapteeni toteaa jääolosuhteista.

Oikeastaan helmikuusta eteenpäin kunnon jäätalvi on vasta alkamaisillaan Pohjoisessa. Maalis-huhtikuussa rannikkoa kohden pakkautuvat ahtojäät.

Hakurahtia Euroopasta

Eeva VG kuljetti Kemiin kalkkilastin Ranskasta. Kemistä alus ajaa tyhjänä Raaheen, josta kyytiin lastataan haketta, joka kuljetetaan Ruotsiin. Ruumajobia on aluksessa paljon ja kansimiehistö tekee raskasta työtä pakkasen keskellä.

”Ajamme kaikenlaista irtolastia. Tällä kertaa kuljetamme tehtaalle poltettua kalkkia, mutta usein kyydissämme voi olla myös viljaa, lannoitteita tai suolaa, jota käytetään teihin.”

Hakurahtia ajava alus seilaa paljon myös Itämeren ulkopuolella ja hakee rahtia eri puolilta Eurooppaa.

”Ranskan Boulogneen ajamme usein. Sieltä haemme kyytiimme poltettua kalkkia.”

Hakurahtiliikenteessä on vielä hieman jäljellä vanhan ajan merenkulun taikaa, sillä laivan seuraava määränpää voi olla aina tuntematon.

”Mitä pidemmälle ajetaan, sen parempi”, kapteeni Vaenerberg nauraa.

Merimatkat ovat työn mukavin osuus ja voi keskittyä pelkkään ajoon. Satamapäivät ovat sen sijaan hektisiä, koska maissa on tehtävä myös aluksen huoltotöitä. Samoin aluksen purku ja lastaus tehdään niin ripeästi kuin pystytään, koska aika on rahaa. Sitä on nykypäivä.

Suomen hakurahtilaivat kulkevat päästöttömillä polttoaineilla

Pohjoisen Perämeren satamissa näkyy enemmän eksoottisten lippuvaltioiden aluksia, kuin omia aluksiamme. Suomalainen Meriaura, Godby Shipping ja ESL Shipping ovat tällä hetkellä lähestulkoon ainoita varustamoita, jotka harjoittavat hakurahtiliikennettä Suomen lipun alla. Suomalaisvarustamoiden toiminnassa huomionarvoista - ja maailmallakin myyntivalttimme ovat - maailman ympäristöystävällisimmät alukset, jotka löytyvät siis suomalaisvarustamoista. ESL Shipping toi tämän vuoden alussa liikenteeseen maailman ympäristöystävällisimmät kuivarahtialukset, jotka käyttävät polttoaineenaan LNG:tä ja vähäpäästöistä dieseliä. Meriauran vuonna 2016 valmistuneet uudisrakennukset kulkevat puolestaan biopolttoaineella ja vähäpäästöisellä dieselillä. Varustamo on tuonut vuosien varrella liikenteeseen erikoistuneita aluksia, jotka kuljettavat esimerkiksi tuulimyllyn osia ja panostaa voimakkaasti vihreän teknologian kehittämiseen.

Lue lisää:

Suomella on maailman ympäristöystävällisin kauppalaivasto