Suomen Merimiesunioni logo
Turvaposti
Medlemstjänst
Näytä alasivut

7.6.2018

Första sommaren i jobbet på vattenbussen!

Rekordvärmen i maj innebar en fartfylld start på jobbet på vattenbussarna. Vattenbussarna kör på sommaren och har många sommarjobbare. En del av dem jobbar för första gången på ett fartyg. Ett par av dem är Daniela Sjöblom och Elisa Pekkala, som började jobba på rederiet JT-Lines fartyg M/s Viapori i maj. De färska däcksmännen fick höra att Sjömans-Unionen förhandlar deras kollektivavtal och lön.

Man skulle inte kunna tro att Daniela Sjöblom gör sin andra arbetsdag någonsin på ett fartyg. Den nyutexaminerade studenten öppnar vattenbussens dörrar, flyttar ut gångbryggan och förtöjer fartyget snabbt varje gång man ankommer en ny brygga. Nu är vi på Lonnan utanför Helsingfors. Den tidigare arméön är öppen för allmänheten för femte säsongen. På ön finns det bland annat en restaurang.

”Detta är ett ordentligt sommarjobb, säkert ett av de bästa”, säger Daniela tydligt nöjd om jobbet på vattenbussen M/s Viapori.

Hittade sommarjobbet på nätet

Tidigare somrar har Daniela sommarjobbat i butiker och föreningar. Hon kommer från Sibbo och berättar att fick höra om arbetet till havs av sin morfar och farfar, då båda var sjömän. Daniela hittade rederiet JT-Line via lediga tjänster på nätet.

”I början av våren såg jag rederiets jobbansökan på nätet och sökte.”

Innan hon påbörjade själva jobbet var hon tvungen att gå obligatoriska kurser så att hon kan arbeta som däcksman på vattenbussen. Det var bland annat en livräddande första hjälpen-kurs och primärsläckningsutbildning. Dessutom var hon tvungen att skaffa ett läkarintyg för sjömän och ett hygienpass och utskänkningspass.

”Utöver det anordnade rederiet även en egen utbildning på fartyget.”, berättar Sjöblom.

Rekordmånga kryssningsgäster väntas till Helsingfors

Sjöbloms partner på däck på M/s Viapori är Elisa Pekkala, som tog emot passagerarnas färdbiljetter vid Salutorgets strand. Vid varje ny hamn antecknar de den nya passagerarmängden på listan. Däcksmannen tar emot passagerarna på fartyget och klickar en räknare i handen. ”Klick” säger det för varje ny passagerare som kliver ombord.

Helsingfors vattenbussar har många turister redan i maj. Pekkala är utbildad restonom inom turistbranschen och bra på att uppmärksamma de utländska resenärernas behov. Innan arbetet som däcksman arbetade hon som biljettförsäljare vid JT-Lines biljettförsäljningspunkt på Salutorget.

”Vissa perioder har vi något mer av vissa turistgrupper, som tyskar, fransmän eller italienare”, har hon lärt sig.

I Helsingfors slog man rekord i antalet kryssningsgäster förra året och den kommande sommaren förväntas bli ännu mer lyckad. Sveaborg och de närliggande öarna är sommarens favoritresmål bland kryssningsgästerna i Helsingfors. Maj månads värmerekord syntes i mängden passagerare på vattenbussarna. Nu hoppas alla att solen skiner ännu mer än förra sommaren, eftersom det lockar ut människor medan regnet får dem att stanna inne.

Sommarjobbet på vattenbussen är givande, men ansvarsfullt

Däcksmännen på vattenbussen Viapori säger att jobbet erbjuder nya utmaningar, vilket gör det intressant.

”Fartygsarbete innebär stort ansvar när man har passagerare med sig”, säger Daniela Sjöblom om arbetets karaktär.

På fartyget måste man också se efter sin egen arbetssäkerhet: Sjöblom drar alltid på sig flytvästen innan hon kliver ut på däck. Även om det bara är en vattenbuss som kör från en brygga till en annan utanför Helsingfors så kan man som däcksman trilla i vattnet när man hoppar över till bryggan.

Härnäst åker Viapori från Lonnan mot Tykistölahti och därefter mot Kungsporten på Sveaborg. Med sina trappor erbjuder Kungsporten en storslagen utsikt över havet, så det är inte konstigt att den är ett av Sveaborgs kännetecken. Fästningen har utsetts till världsarvsobjekt av Unesco och är verkligen en världsunik miljö. Viaporis däcksman Elisa Pekkala kan vid behov svara på turisternas frågor under kryssningen.

”Jag är intresserad av historia och vill främja turismen. Det är roligt när man får vara med och planera rederiets verksamhet och lämna utvecklingsförslag på jobbet”, säger Elisa, som är i rätt bransch på jobbet.

15:e sommaren vid vattenbussens roder

M/s Viaporis kapten Roger Österlund tar kurs mot Salutorget från Sveaborg. Där ligger det stora passagerarfartyg vid bryggan och vid sidan av finns det mindre vattenbussar, precis som utanför Venedig. Skärgården är bekant för oss finländare, men om vi vidgar vårt tankesätt lite kan man se att öarna utanför t.ex. Helsingfors är en ganska världsunik ögrupp utanför en huvudstad. De senaste åren har Helsingfors öppnat upp tidigare arméöar för allmänheten och turister, som får bekanta sig med dem till rimliga priser med vattenbussen. Nu börjar man marknadsföra öarna på allvar på den asiatiska och framför allt kinesiska marknaden.

”Hittills har vattenbussarna fått ligga vid bryggan utanför Salutorget, vilket är bra. Turisterna kan gå på vattenbussarna och åka till öarna direkt från Salutorget. En del ändringar och kanske även en bro planeras i Kolerabassängen. Förhoppningsvis låter staden vattenbussarna vara kvar vid Kolerabässängen, eftersom vi har de bästa platserna”, säger Österlund, som varit skeppare på rederiets fartyg i 15 somrar.

Bildtext: Välkommen till Helsingfors skärgård! Kapten Roger Österlund arbetar för rederiet JT-Line för 15:e sommaren. Han började 2003 på JT-Line som skeppare och har från och med 2006 ibland arbetat vintertid på fartyg. Österlund utexaminerades som sjökapten i Kotka och har arbetat på Prima Shipping, ESL och Wasaline. Däcksmännen Elisa Pekkala (i mitten) och Daniela Sjöblom arbetar dock sin första sommar till havs.

*****************

Sommarjobbare på vattenbussen: Sjömans-Unionen är ditt fackförbund

Skriv under medlemsansökan till Sjömans-Unionen och Transportbranschens Arbetslöshetskassa redan första anställningsdagen! Om du blir arbetslös har datumet då du skrev under medlemsansökan och datumet då den ankom Unionen betydelse för när du börjar ackumulera medlemskaps- och arbetsvillkor.

Det är viktigt att du ansluter dig till Sjömans-Unionen redan första arbetsdagen. På så sätt ser du till att dina anställningsvillkor uppfylls, dvs. att din lön betalas ut rätt. Vid behov får du dessutom hjälp av fackförbundet, dvs. Sjömans-Unionen, i frågor som rör ditt arbete.

>> Bli medlem

>> Läs mer om medlemskap i Sjömans-Unionen