Rakennuksilta merille – miten?

Rakennusmiehiä saattaisi kiinnostaa laivalla esimerkiksi kansi- ja konemiehistön tehtävät tai esimerkiksi laivasähkömiehen ura. Niin laivasähkömiehistä kuin konekorjausmiehistä on tällä hetkellä merillä huutava pula. Käytännössä kuitenkin kaikkiin eri tehtäviin tarvitaan nyt ja vielä enemmän tulevina vuosina tekijöitä, kun suuret ikäluokat eläköityvät meriltä.

Rauman merikoulun lehtori: ”rakennusmiehissä on potentiaalia”
 

Matkustaja- ja rahtilaivoilla määrättyihin tehtäviin, kuten kansi- ja korjausmiehiksi, vaaditaan ammatillinen osaaminen ja koulutus. Merimiehiä koulutetaan Suomessa Kotkassa, Raumalla, Turussa ja Maarianhaminassa. Kouluissa on käynnissä läpi vuoden niin sanottu jatkuva haku, eli merimiehen opintoihin voi hakea milloin tahansa.

Länsirannikon koulutus WINNOVAn (Rauman merikoulu) merenkulkualan lehtori Harry Rostedt näkee rakennusmiehissä paljon potentiaalia merimieheksi ryhtymiseen.

- Opintojen osalta rakennusmiehillä on jo niin sanotut yleisaineet suoritettuina. Näin ollen heidän ei tarvitsisi istua koulun penkillä kolmea vuotta, vaan pystyisimme kouluttamaan heidät nopeammalla koulutusohjelmalla merille töihin.

- Varsinkin kone- ja kansipuolen osaajista on pulaa: rakennusmies sopisi hyvin konekorjausmieheksi tai kansikorjausmieheksi, Rostedt vakuuttaa.

Jatkuva haku
 

Laivan kansi- ja konepuolella on konekorjausmiehen lisäksi useita muitakin erilaisia ammatteja. Laivasähkömiehistä esimerkiksi on huutava pula. Rauman merikoulussa järjestetään vuoden mittaan neljä eri starttia opinnot aloittaville ihmisille, eli merikouluun voi hakea opiskelijaksi milloin tahansa niin sanotun jatkuvan haun kautta.

- Meillä aloittaa seuraava ryhmä opinnot ensi vuoden alussa. Meillä olisi Raumalla erittäin hyvät potentiaali ja mahdollisuus ottaa koulun penkille nopealla aikataululla myös rakennusmiehiä, Rostedt toteaa.