Minst två avgångar i veckan

Enligt enkäten skulle transporterna på linjen Åbo-Gdynia vara importbetonade. Linjen skulle behöva byggas på importvillkor och fokusera på tillverkningsindustrins behov.

- Det finns många företag i inlandet som skulle få kortare transportresa och transporttid via Åbo. Det kommer till exempel redan nu mycket gods från Polen till bilfabriken i Nystad, säger Erik Söderholm.

Söderholm påminner att lastbilstrafiken mellan Finland och Polen har ökat kraftigt de senaste fem åren. Tillväxten på Finnlines linje mellan Hangö och Gdynia har varit 73 procent. Transportmängderna mellan Finland och Tyskland har också ökat kraftigt.

- Om allt går som det ska kan fartygsförbindelsen mellan Åbo och Gdynia starta redan i år, säger Erik Söderholm, verkställande direktör för Åbo hamn.

- Enkäten avslöjade att det behövs minst två avgångar i veckan för att betjäna kunderna i båda hamnar. Den visade också att det lönar sig att köra till östra Tyskland via Polen på grund av lägre bränslepriser och mindre trafik.

Företagen som intervjuades ställde också stränga krav på fartyget som ska köra linjen. Det ska ha en relativt modern teknik och uppfylla miljökraven. Lastningen och lossningen ska gå smidigt och det får inte finnas några långsamma hissar mellan bildäcken.

- Fartyget ska också kunna ta många släp. Det idealiska vore ett fartyg som Finnlines fartyg mellan Nådendal och Kapellskär. Sådana ropax-fartyg som tar några hundra passagerare och 3 000–4 000 meter frakt finns det bara få av i Europa.

Enligt specialforskare Tapio Karvonen gjorde utvecklingen av de kommande årens godsmängder de intervjuade representanterna för transport- och speditionsföretagen betänksamma.

- Det är framför allt det rådande ekonomiska läget som skapar osäkerhet. En eventuell recession kan åtminstone på kort sikt leda till minskade fraktmängder och en omorganisering av transportrutterna, påminner Karvonen.