Arvaamaton ja tutkimaton

Vaikka Tapio Karvonen näkee Varsinais-Suomen meriteollisuuden tilanteen valoisana, hän muistuttaa, että meriliikenteen häiriötilat ovat lisääntyneet. Ne iskevät usein äkkiarvaamatta ja niihin on vaikea varautua. Tähän ongelmaan Toivar-tutkimukselta odotetaan apua.

- Kysymys kuuluu, olemmeko liian riippuvaisia Kiinan ja muun Aasian tuotannosta. Viime vuosien suuntaus on ollut, että tavaraa ei ole varastoitu vaan sitä on tilattu aina tarpeen mukaan. Jos tuotanto olisi Euroopassa, logistiset riskit olisivat huomattavasti pienemmät.

- Kun vielä viime aikoina mm. Ukrainan sotaa ja Punaisen meren rahtiliikenteeseen kohdistuneita terrori-iskuja on käytetty poliittisina painostuskeinoina, yritysten on pakko miettiä entistä enemmän toimitusvarmuutta ja puskurivarastoja, Tapio Karvonen sanoo.

Suomen öljynkuljetukset ovat oiva esimerkki, kuinka nopeasti merikuljetusten vakiintuneet käytännöt muuttuvat. Ennen Venäjän hyökkäyssotaa valtaosa öljystämme tuotiin Primorskista Nesteen jalostamolle Sköldvikiin.

- Nyt öljy tulee Pohjanmereltä. Matkaa on tullut paljon lisää, ja samalla kuljetuksiin tarvitaan enemmän laivoja. Vastaavanlaisia tilanteita saattaa tulla tulevaisuudessa paljon lisää, Tapio Karvonen muistuttaa.

Kun maailman tila huolestuttaa, TOIVAR-hankkeen tavoite on antaa meriklusterille eväät toimia muuttuvissa oloissa, kohdata häiriöitä ja kriisejä sekä toipua niistä.

- Tavaran saatavuuden parantamisen lisäksi klusterin yritykset voisivat kohentaa toimintavarmuutta yhteistyötä lisäämällä. Verkostossa olisi enemmän yrityksiä, jotka jakaisivat kuormitusta tai vaikkapa henkilövajetta. Se tasapainottaisi tilannetta, Karvonen sanoo.

Tapio Karvosella oli 22 vuoden työhistoria takanaan Brahea-keskuksen Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskuksessa (MKK). Viime keväänä Turun yliopisto lakkautti Brahea-keskuksen. Samalla päättyi MKK:n akateeminen tutkimus Turussa ja Tapio Karvosen akateeminen ura.

- MKK:n lopettamisen jälkeen vakiintuneet käytännöt katkesivat, eikä ole tiedossa, mikä taho jatkaisi esimerkiksi MKK:n 20 vuoden ajan tekemiä meriklusteritutkimuksia. Monet yritykset ja toimialajärjestöt hämmästelevät, että mistä nyt saadaan tietoa, Karvonen harmittelee.