Rahtikustannukset nousivat satoja tuhansia vuodessa

Joensuun kaupunki sijaitsee Saimaan vesistön äärellä.

Joensuunlainen Iivari Mononen -konserni kuljetti raakapylväitä kolmen viikon välein Nurmeksen tehtaaltaan Saimaan kanavan kautta Walesiin. Kun liikenne Saimaan kanavassa pysähtyi, laivalasteille piti löytää uusi reitti.

- Rahtikustannuksemme nousevat tänä vuonna (2022) noin 500 000 euroa. Syynä ovat kalliit rautatiekuljetukset Haminan satamaan. Lisäksi rautatiekuljetuksia haittaavat kalustopula ja erittäin joustamattomat aikataulut, toimitusjohtaja Ari Mononen sanoo.

Toimitusjohtaja Monosen mielestä Kymijoen ja Mäntyharjun kanavan kannattavuuslaskelmat pitää tehdä uudelleen.

- Laskelmissa pitää ottaa huomioon myös Päijänteen alueen vaikutuspiiri. Samoin kanavan väylä- ja laivakoko pitäisi miettiä nykyisistä lähtökohdista. Olisi mielestämme tutkimisen arvoinen asia, Ari Mononen sanoo.

MTK:lta täysi tuki Kymijoen ja Mäntyharjun kanaville
 

Myös MTK antoi elokuussa äänenkannattajassaan Maaseudun Tulevaisuudessa täyden tukensa Kymijoen ja Mäntyharjun kanaville.
(Lue juttu tästä: MTK vaatii Kymijoen kanavan rakentamista: "Itä-Suomen teollisuus uhkaa jäädä pussin perälle"

- Alueen logistiikkaa pitää tarkastella pitkällä aikavälillä. Ilmastoystävällisiä kuljetuksia tarvitaan ja kanavien ympärille voi syntyä uutta liiketoimintaa. Se toisi myös matkailua vesiliikenteen pariin, MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola sanoo.