Voimalla ahtojäiden läpi

Laivasumaa Suomenlahdella 21.2.2011. Kuva: Antti Savonsaari

(1.3.2011)


Suomenlahti on jäänmurtaja Voiman pääsääntöistä jäänmurtoaluetta. Voima lähti Katajanokan kotilaituristaan jäänmurtotöihin joulukuun 22. päivä. Siitä lähtien se on murtanut jäitä ja avustanut kauppa-aluksia Suomenlahdella melkeinpä yhtä soittoa. Voiman lisäksi Suomenlahdella jäitä särkevät myös jäänmurtaja Urho ja monitoimimurtaja Fennica.
 

”Vaikka vapuksi kotiin”

Aurinko paistaa ja jäät kolisevat. Helmikuun viimeisenä päivänä Voima on Hangon ulkopuolella. Sinne saavuttuaan se on ollut ajossa kolme vuorokautta yhtä menoa, mutta aluksella ollaan valmiita murtamaan jäitä niin kauan kuin niitä piisaa.
”Vaikka tultaisiin vasta vapuksi kotiin, se on jees meille”, Voiman kapteeni Mikko J. Seppälä vinkkaa.
Voima on seilannut Hangosta muun muassa 60 mailia länteen, Utöhön. Siellä Voima paini sohjovyön kimpussa, joka vaikeuttaa Itämerellä talvimeriliikennettä eniten.
”Utön edustalla oli sohjovyötä, joka oli noin kaksi kilometriä leveä ja kuusi metriä syvä. Saimme väylän kuitenkin auki, eli nyt tilanne taas helpottaa”, kapteeni Seppälä kertoo.
”Ahtojäävallit voivat olla helposti viisi - kuusikin metriä syviä. Otamme vauhtia ja syöksymme niistä voimalla läpi”, kapteeni kuvailee aluksella tehtävää jäänmurtoa.
 

Suomen teollisuus vaatii lisää uutta murtajakalustoa

Voima on avustanut tänä talvena laivoja Suomen omien aluevesien lisäksi myös Viron rannikolla. Kun väylä on saatu siellä selville, laivat on avustettu suoraan Suomen satamiin, kuten esimerkiksi Helsinkiin ja Kotkaan.
Voiman kapteenin mielestä tilanne ei ole Suomenlahdella kuitenkaan yhtä kiperä kuin esimerkiksi Merenkurkussa ja Perämerellä tällä hetkellä. Muun muassa Pietarsaari-Kokkola-Kalajoki-alueella odottaa 28. helmikuuta mukaan viitisentoista laivaa liikkeelle pääsyä, suurin osa niistä satamissa, YLE:n verkkouutiset 28.2. kertovat.

Kuljetusten myöhästyminen on hermostuttanut myös Suomen teollisuuden  ja satamien johtajat. Uutta murtajakalustoa vaaditaan nykyisen kahdeksan murtajan rinnalle pikaisesti, jotta väylät saadaan jatkossa pidettyä auki. Kuljetuksissa jokainen lisäminuutti myöhästymisestä maksaa maltaita. Nyt etenkin Merenkurkussa ja Perämerellä kuljetukset ovat myöhässä ja motissa.
 

Ydinmurtaja Itämerellä ensimmäistä kertaa

Haastavat jääolosuhteet rienaavat Merenkurkun ja Perämeren lisäksi myös Suomenlahden itäosia, kuten Pietaria, jossa kauppa-alukset ovat olleet päiväkaupalla jäiden saartamina. Venäjä toi Suomenlahdelle Murmanskista Vaygach-nimisen ydinkäyttöisen, arktisen luokan jäänmurtajan, joka on rakennettu Suomessa, kuten myös sen sisaralus Taymyr.  
”Tuosta se porhalsi lauantaina ohitsemme kohti Pietaria”, jäänmurtaja Voiman kapteeni kertoi nähneensä aluksen tutkasta.
Saana Lamminsivu


********************


Jäänmurtaja Voima on Arctia Shipping-varustamon vanhin jäänmurtaja. Aluksen köli laskettiin vuonna 1952 ja liikenteensä se aloitti 1954. Uusimistöitä voimanpesään tehtiin 1979.

Tämä jäänmurtokausi on Voimalle 57. vuosi liikenteessä.

Kuva: Pentti Holappa
 
Jäänmurtaja Voima auringonlaskussa. Kuva: Antti Savonsaari
Rahtilaiva Siegfried Lehmann Suomenlahdella. Kuva: Antti Savonsaari
Jäänmurtaja avustaa takana tulevaa laivaa. Kuva: Antti Savonsaari.
Ro-ro-laiva Merchant, eli merimiesten paremmin tuntema 'Mersu' Itämerellä. Kuva: Antti Savonsaari
Jäänmurtaja Voiman ruorissa Jari Kalliosaari. Kuva: Antti Savonsaari
Klikkaa kuvaa nähdäksesi siitä suurennoksen.
©  Suomen Merimies-Unioni SMU ry, John Stenbergin ranta 6, 00530 Helsinki, Puh. +358 (0)9 615 2020, Fax: +358 (0)9 615 20 227- Tekninen toteutus Optinet Oy