Suomen Merimiesunioni logo
Turvaposti
Jäsenpalvelu
Näytä alasivut

15.11.2016

Trafissa ruuhka - pätevyyskirjojen käsittely etusijalla

Pätevyystodistusten uudistuminen on johtanut hakemusruuhkaan Trafissa. Virastolla on vaikeuksia ehtiä käsitellä kaikki vaihtamista ja uusimista vaativat pätevyyskirjat ja lisäpätevyystodistukset ennen vuodenvaihdetta.   

Siirtymäaika päättyy 31.12.2016. Näin ollen kaikilla kansainvälisen liikenteen merenkulkijoilla on oltava STCW:n Manilan muutosten mukaiset pätevyyskirjat ja lisäpätevyystodistukset vuoden 2017 alusta.

Trafi asettaa etusijalle pätevyyskirjahakemusten käsittelyn. Tavoitteena on, että kaikki joulukuun alkuun mennessä toimitetut pätevyyskirjahakemukset olisi käsitelty vuodenvaihteeseen mennessä.

Trafi pahoittelee sitä, että pätevyyskirjojen käsittelyaika on nyt valitettavan pitkä, 8 viikkoa.

-Teemme kaikkemme käsittelyajan lyhentämiseksi, Trafi lupaa.

Osa hakemuksista turhia

Trafin mukaan iso osa merenkulkijoista hakee lisäpätevyystodistusta kuitenkin turhaan, sillä heillä on jo kyseinen lisäpätevyystodistus voimassa.

Merenkulkijoilla pitää nykyään olla enemmän lisäpätevyystodistuksia ja kurssit on käytävä useammin kuin ennen. Sen vuoksi Suomi päätti myöntää niin sanottuja yhdistettyjä lisäpätevyystodistuksia. Niihin voidaan merkitä 1-7 lisäpätevyyttä. Lisäpätevyystodistus myönnetään viideksi vuodeksi ja siihen merkitään kaikki voimassaolevat lisäpätevyydet.

Merenkulkija suorittaa uusittavat kurssit sitä mukaa kuin ne vanhenevat eli viiden vuoden välein. Jokaisen kurssin jälkeen lisäpätevyystodistusta ei kuitenkaan tarvitse uusia, jos todistus on voimassa ja siinä jo on kyseinen merkintä.

Kurssitodistukset mukaan alukselle!

Lisäpätevyystodistushakemukset Trafi joutuu käsittelemään pienehköin resurssein. Trafi korostaa, että kurssitodistukset tulee pitää mukana aluksilla niin kauan, kunnes uusi lisäpätevyystodistus on ehtinyt tulla.  

Uudistus on maailmanlaajuisestikin iso urakka. Trafi arvelee, että monessa valtiossa ei ehditä myöntää ainakaan lisäpätevyystodistuksia kaikille. Niiden puute on kuitenkin pienempi paha kuin se, ettei työntekijällä ole voimassaolevaa pätevyyskirjaa.