Sähköauton akku palaa 2000 asteen liekillä. Kuka pystyy sammuttamaan?

Maissa palomiehet, jotka ovat sammuttaneet akkupaloja, riisuvat toisen henkilön avustuksella eristyksissä vaatteet, joissa ovat sammuttaneet sähköakkupalon. Tämä kertoo siitä, kuinka myrkyllisiä kaasuja sähköakun palossa leviää ilmaan ja vaatteisiin.

– Sähköakkupalossa purkautuu energiaa, plasmaa, ulos. Sähköauton akku palaa 2000 asteen liekillä ja polttaa pahimmillaan laivan kanteen reiän. Meille on annettu laivalla peite, jonka voi levittää sähköauton päälle, jos se palaa. Peitteen levittäminen 2000 asteisena palavavan auton päälle ei ole helppoa, päälle myrkylliset kaasut. Tehtävä voi olla käytännössä mahdoton ja hyvä kysymys myös on, auttaako peite sammuttamaan paloa.

Sähköautokanta kasvaa vauhdilla ja varustamot ottavat kyytiin sähköautoja. Ohjeistus kuuluu, että viallista tai kolaroitua sähköautoa ei saa ottaa kyytiin.

– Mutta kuka pystyy täysin valvomaan, että auto on kunnossa eikä sitä ole koskaan kolaroitu ja akku on kunnossa. Sähköautojen akkuja kierrätetään paljon ja bisnes kasvaa. Kuinka turvallisia kierrätetyt sähköakut ovat käytössä.

Video alla: Sähköautoja liikkuu laivoilla koko ajan. Tesla ajaa Vuosaaren satamassa laivasta ulos (viimeinen kuvassa näkyvä auto).