Sähköautojen palot näkyvät 10 vuoden viiveellä

Miehistö on koittanut itsekin miettiä keinoja, joilla sähköautojen kuljetus aluksilla olisi mahdollisimman turvallista. Yksi keino olisi lastata sähköautot yhteen paikkaan määrätylle kannelle. Tällä hetkellä Vuosaaren satamassa ei ole kuitenkaan omaa kaistaa lastaamista varten sähköautoille, ja nähtäväksi jää riittääkö satama-alue siihen.

Sähköistyminen on kuitenkin täällä. Käytettyjä sähköautoja tuodaan paljon Saksasta Suomeen, sen miehistö näkee itse kun he niitä kyydissään Suomeen kuljettavat.

– Sähköautopalot eivät ole vielä tänä päivänä yleisiä, vaan näkyvät viiveellä vasta 10 vuoden päästä, kun käytetyt sähköautot käyvät vanhoiksi.

Kuvassa alla: Pursimies Timi Juola on työskennellyt Finnlinesilla vakituisena 2011 lähtien. Pursimiehen tehtävässä hän aloitti viime kesänä. Juola käy laivalla töissä Kouvolasta.

M/s Finnmaidin kansimiehistö on pohtinut myös, voisiko ilmailualalta ottaa mallia merenkulkuun akkujen kanssa.

– Ilmailussa akuille on oma kuskauskonttinsa. Lentokoneen tippumiseen suhtaudutaan paljon vakavammin, kun se aiheuttaa aina suuret otsikot kuin laivan uppoamiseen. Ilmailussa haasteet on ratkottava, mutta merenkulussa ollaan ihan hiljaa.